soorten deelnemers aan winacties

De meest opmerkelijke deelnemers aan winacties

Het leuke van bloggen is dat je een ander soms ook kan blij maken. Hoewel dat niet altijd even soepel verloopt… Voor dit artikel verzamelde ik de 11 opmerkelijkste deelnemers aan een winactie!

Winacties: leuk of minder?

Eén van de leukste dingen van het bloggen vind ik toch dat je anderen ook blij kan maken met prijzen. Soms resulteert dat in heel leuk onderling contact met iemand die je verder nog nooit gezien hebt en/of nieuwe trouwe lezers. Maar winacties verlopen niet allemaal even soepel. Want waar jij misschien graag iets voor anderen wil doen, komen er soms bijzondere mensen voorbij. Sommigen schelden je online uit, anderen maken vier fake accounts aan en een derde doet twee keer mee met hetzelfde ip-adres. Tijd voor een blog dus!

Ook interessant: Deze 5 opmerkelijke dingen doen mensen voor een winactie

Hoever mensen voor een winactie gaan? 11 bijzondere deelnemers!

Type 1: het korte lontje

Bij het verdelen van de prijzen was er iets misgegaan. Eén winnaar moest iets langer wachten op haar prijs, omdat de opdrachtgever een exemplaar te weinig had verstuurd. Kan gebeuren.

Wat ik behoorlijk opmerkelijk vond, was het privébericht dat ik daarna kreeg van een voor mij onbekende man. Hij werd grof, meende dat ik al vaker prijzen had verdeeld die nooit aankwamen en vond het belachelijk dat ik zo met mijn winnaars omging. Sterker nog, ik moest maar eens gaan denken aan een financiële compensatie.

Nadat de eerste schrik en irritatie was weggeëbd, kon ik alleen maar lachen. Want naast het feit dat je een prijs wint (en de tijd die je daaraan wil uitgeven je eigen verantwoording is), heb ik nog nooit eerder een winactie meegemaakt die zo verliep. Uiteindelijk kreeg de winnares gelukkig die middag nog haar prijs en staat ze sindsdien bij mij op de zwarte lijst. Hij ook.

Type 2: de faker

Oké, oké, ik snap het wel. Toen ik een diepgewortelde Farmvilleverslaving had, maakte ik ook verschillende accounts aan om zo snel mogelijk mijn schuur te kunnen vergroten. Sterker (of vooral gênanter) nog, ik misbruikte mijn dochters account – aangezien ze toch nog niet kon lezen of schrijven. Dus ik begrijp ergens wel dat je deze aanpak hanteert. Maar toch. Als je dagelijks aan vijftig acties meedoet, dan kan je toch ook weleens iets overlaten voor een ander?

Type 3: iemand met meerdere persoonlijkheden

Er zijn een paar vaste deelnemers aan winacties die meedoen onder hetzelfde ip-adres. Desondanks steken ze veel moeite in het schrijven van twee verschillende reacties en gebruiken ze twee mailadressen. Wat deze mensen helaas niet weten, is dat ik aan de ‘achterkant’ van de site kan zien of je meedoet vanaf hetzelfde ip-adres. En als er een dag tussen zit, kan ik me voorstellen dat je inmiddels je man gecharterd hebt om ook even mee te doen. Maar met twee seconden ertussen?

Type 4: de slechte lezer

Laatst zette ik bijvoorbeeld een winactie online, speciaal voor mijn vaste lezers. Topfans van Facebook kregen twee keer zoveel kans. De rij deelnemers groeide en groeide, maar van de helft had ik de naam nog niet eerder voorbij zien komen. Die hadden de voorwaarden duidelijk niet gelezen! 😉

Ook leuk: reacties als ‘ik wil deze winnen’ en verder niets. Terwijl in de voorwaarden duidelijk de vraag voorbij komt of ze de kleur en maat willen doorgeven.

Type 5: de dichter

Het lijkt me geweldig te winnen,
Dan ben ik echt niet meer bij zinnen,
Met deze tickets schreeuw ik het uit,
En ga ik snel naar Rotterdam-Zuid

Even een fictief gedicht dat zomaar zou kunnen staan onder een winactie voor Disney On Ice tickets. Hoewel ik het prijzenswaardig vind dat je zoveel energie steekt in een eindeloze rijm en het eventueel opsiert met allerhande emoticons, vergroot het je winkansen echt niet.

Type 6: het zielige verhaal

Natuurlijk snap ik het helemaal dat je soms je persoonlijke situatie erbij haalt. Wanneer ik vraag wie deze prijs nu écht verdient, kan ik me voorstellen dat je vertelt dat je vriendin een moeilijke periode heeft doorgemaakt en een opkikker kan gebruiken.

Alleen moet je dat niet onder elke winactie doen. Of bij een actie waarin wordt gevraagd naar je favoriete filmkarakter; dan is het compleet irrelevant.

Type 7: iemand zonder echte vrienden

Voor ik de prijswinnaar een berichtje stuur over de gewonnen prijs kijk ik altijd even op hun social media. Soms kom je er weleens eentje tegen met 15 vrienden die je toevallig ook allemaal herkent. Het zijn vaak vaste groepjes die elkaar taggen (soms inclusief die vierdubbele accounts). Op zich onschuldig verder, maar ik vind het toch niet helemaal eerlijk overkomen. In zo’n geval gaat de prijs naar een echt account.

Type 8: de winactie-toerist

In navolging op voorgaande: soms kom je ook iemand tegen die alleen maar meedoet aan winacties – een zogenaamde ‘winactie-toerist’. Is het iemand die regelmatig onder blogs reageert? Dan maakt het me niks uit en dan doe je gewoon mee aan de verloting. Maar als je alleen kan reageren als ik eens een winactie deel dan voelt het eigenlijk precies hetzelfde als mensen die alleen aardig doen als ze iets van je nodig hebben. Dat is gewoon niet zo leuk.

Type 9: de interpunctie-loze

Dat je denkt ik wil graag deze prijs winnen en ik heb zin om daar een flinke reactie aan te wijden maar intussen vergeet je alle punten en komma’s waardoor het gewoon een onvolgbaar stuk word en en passent vertel je een verhaaltje over je ouders of een vriend die enorm veel hulp nodig heeft en jouw prijs hartstikke leuk zou vinden hij heeft namelijk de afgelopen tijd nogal veel voor zijn kiezen gekregen en dus is dit perfect voor hem hij kan alleen niet getagd worden want hij heeft geen facebook maar ik doe dus wel mee hij zou een gat in de lucht springen ondanks dat hij zijn enkel laatst heeft gebroken.

Dat dus.

Type 10: de klikspaan

Ook deze heb ik weleens voorbij zien en horen komen. Sommige deelnemers maken anderen zwart. Waarschijnlijk in de hoop dat de valsspeler ontmaskerd wordt en niet meer mag meedoen. Ik weet nooit zo goed wat ik hiermee aan moet. Allebei uitsluiten van deelname? Of alleen de klikspaan?

Type 11: de volger (en ontvolger)

Kijk, het geeft niet als je mijn blogs niet (zo) leuk of interessant vindt. Je hoeft me niet te volgen. Maar mijn winacties zijn echt bedoeld als extraatje voor vaste volgers of als welkomstcadeautje voor nieuwe. Als je alleen maar komt volgen en dan weer ontvolgt als de verloting is geweest, blijf dan liever gewoon weg!

Wat is het gekste dat jij weleens hebt meegemaakt rondom winacties?

Volg je Bloggen baart kunst al via Instagram?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *