Al die barterdeals voor december: wat doe je ermee?

barterdeals december wat doe je ermee

De feestdagen zijn in zicht. Voor bloggerskinderen de leukste periode van het jaar – als hun moeder (of vader) meewerkt, want bedrijven sturen maar wat graag mooie producten je kant op om te testen. Is dat wenselijk? Wat doe je met het speelgoed nadat je er een review over hebt geschreven? Stop je alles in de zak en onder de boom? Heel veel vragen, maar ook heel veel antwoorden!

Barterdeals in december

Grote hoeveelheid spellen en speelgoed

Het is logisch. De feestdagen komen eraan en de commercie wil zoveel mogelijk geld verdienen in een korte tijd. In online webshops zie je vanaf oktober de prijzen soms stijgen met 20% en reclameblokken tussen de kinderprogramma’s door duren langer. Alles om jouw kind maar net zo vaak te laten roepen: ‘Die wil ik, mama!’ tot je het koopt.

Is het wenselijk voor je kind?

Kijk, ik ga je niet vertellen wat wel of niet wenselijk is voor je kind. Uiteindelijk zijn het jullie keuzes die je hopelijk weloverwogen maakt. Ik schrijf deze blog slechts om je een paar kritische vragen te stellen: waardeert je kind nog voldoende wat hij krijgt? Vind je het zelf een probleem als dat niet zo is? Wat leert je kind hiervan?

Onze persoonlijke keus is om een beetje op de rem te trappen. Niet vanwege ondankbaarheid, maar omdat we merken dat zo’n grote hoeveelheid speelgoed een overkill is. Voor hen, maar ook voor ons: waar laat je het in huis? Met sommige dingen spelen ze nauwelijks, terwijl het op zichzelf fantastisch speelgoed is. Dat is toch zonde?

Testen van producten: wat verwacht een bedrijf precies van je?

Waarom stuurt een bedrijf speelgoed op?

Het voordeel van adverteren via bloggers ten opzichte van de traditionele media is dat bloggers vaak de moeite nemen om een review te schrijven. Hierbij laten ze zien wat je allemaal kan met het speelgoed en of je kinderen het wel echt leuk vinden. Jij test, zij verdienen eraan – mits je volgers ook enthousiast raken en het product kopen. In overleg met het bedrijf bepaal je of je alleen foto’s deelt op social media of ook een review op je blog plaatst en eventueel een winactie organiseert.

Delen op social media

Sommige bedrijven vinden het vooral fijn als je via Instagram (of Facebook) laat zien hoeveel plezier je kinderen hebben van het speelgoed:

  • Een filmpje waarop ze (terwijl ze zich onbespied wanen) lekker spelen, hele verhalen bedenken met de poppetjes of een bouwwerk maken
  • Foto’s waarop ze zitten te spelen
  • Over een langere periode meerdere afbeeldingen en video’s waardoor je lezer ziet dat de lol er niet vanaf is na één keer spelen

Review op je blog

Je kunt het ook uitgebreider aanpakken en een review schrijven. Via bovenstaand linkje kan je lezen waarop je kunt letten als je een blog schrijft over het product. Hierbij gaat het doorgaans om barterdeals: het speelgoed (of een ander product) is je betaling.

Winactie

Tot slot nog een manier om veel publiciteit te genereren: de winactie. Je houdt ervan of haat ze – maar je krijgt er vaak wel nieuwe lezers en volgers bij. Het is de overweging dus waard. Zeker wanneer je iets krijgt toegestuurd waar je zelf niet veel mee kan.

Wat doe je met het speelgoed in december?

Cadeautjes in de zak

Het is een optie om alles in de zak te stoppen. Dat deden wij ook vorig jaar. Het resultaat was echter dat onze dochters een LOL Surprise koffer kregen, een dansende plaspop, BABYborn, pratende dino en een dure prinsessenjurk. Achteraf gezien veel te veel.

Om dat te voorkomen, besloten we dit jaar een stuk strikter te zijn en gaan we kritischer kijken. Mochten we weer een berg spullen krijgen, dan gaan we voor één van de volgende opties.

Bewaren voor een later moment (verjaardag of tussendoor)

Als het speelgoed fantastisch is, maar we voldoende cadeaus hebben voor 5 december, dan bewaren we het gewoon. Bijvoorbeeld voor kerst, een verjaardag of omdat ze een bepaalde prestatie hebben geleverd.

Winactie organiseren

Zo kregen we vorig jaar grappig speelgoed. We hadden echter al zoveel staan, dat ik besloot hem weg te geven via een winactie. Daarmee genereerde ik wel publiciteit en kregen onze kinderen niet nóg een cadeau. Het kan dus een goede tussenoplossing zijn, ook wanneer je iets van het bedrijf krijgt als extraatje.

Weggeven aan een bekende

Misschien vinden jouw kinderen LOL Surprise niet heel spannend, maar je nichtjes wel? Of heeft dat vriendinnetje een babypop hoog op haar verlanglijst staan? Het is weliswaar een duurder cadeau (en de ouders voelen zich misschien bezwaard wanneer je met een pop aankomt), maar je weet wel dat het kindje in kwestie er hartstikke blij mee is. Bovendien, zelf voor Sinterklaas spelen is ook heel leuk!

Weggeven aan iemand die wel iets extra’s heeft verdiend

We kennen allemaal wel iemand die een rotperiode achter de rug heeft. Die moeder die net gescheiden is en moet rondkomen van een mager inkomen, kennissen in de schuldsanering of je buurvrouw die gevlucht is. Verras ze eens!

Verkopen op Marktplaats

Tot slot deze laatste optie. Zelf ben ik er geen fan van, maar per slot van rekening is bloggen je werk en kreeg je het product als betaling voor je geleverde diensten. Waarom dan niet gewoon omzetten in geld? Je kunt erbij zetten ‘zo goed als nieuw’ en er een mooie prijs voor vragen. Het geld dat je krijgt kan je bijvoorbeeld gebruiken voor de feestdagen.

Wat doe jij met de producten die je krijgt voor de feestdagen? Maak jij overal een review van? Krijgen de kinderen alles? Laat het me weten in de comments!

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *