Blog ABC: de belangrijkste termen uitgelegd

Blog ABC

Door de jaren heen leerde ik veel en kreeg ik vragen van anderen. Daarom besloot ik een Blog ABC te maken met daarin de belangrijkste termen. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen branded en sponsored content? Waar vind je echte informatie over het verhogen van je trust flow? En hoe zat het ook alweer met DA/PA en No Index? Heb je vragen of aanvullingen, laat het me weten! Dan kan ik deze blog weer verder updaten.

Advertorial, branded content of sponsored content?

Bij mij duurde het vrij lang voor ik precies begreep wat nu het verschil was. Dat het een vorm van reclame is, mocht duidelijk zijn. Maar wat precies?

  • Advertorial: het bedrijf levert zelf een tekst aan die je tegen betaling op je website plaatst. Hierbij heb je natuurlijk binnen bepaalde grenzen de mogelijkheid om de tekst te veranderen naar je eigen stijl.
  • Branded content: draait om vergroting van naamsbekendheid en verbeteren van de band tussen publiek en product. Denk aan product placement in televisieseries, films waarin iedereen overduidelijk werkt op een iMac, een Insta Story over je heerlijk bereide (gesponsorde) maaltijd van Hello Fresh en allemaal foto’s en filmpjes van een pretpark waar je op uitnodiging bent.
  • Sponsored content: commerciële teksten die bedoeld zijn om de lezer te informeren én over te halen iets met die informatie te doen. Er zijn twee soorten:
    • Als onderdeel van een reclamecampagne. Je schrijft bijvoorbeeld een (betaalde) advertentie ter promotie van de nieuwste Samsung of om aandacht te schenken aan de lancering van de nieuwste kinderwagen bij Maxi-Cosi.
    • Organisch geschreven sponsored content, waarin de link meer verborgen is. Hierbij krijg je dus geen product ter vergoeding, maar geld.

Lees hier hoe je goede sponsored content schrijft.

Affiliate marketing

Het leuke aan bloggen is dat je soms ook een kleinigheidje kan verdienen. Bijvoorbeeld in die ene review: plaats een affiliate linkje. Mocht een lezer dan een aankoop doen, dan krijg jij daar weer een klein percentage van. Bol.com heeft hier een zeer gebruiksvriendelijk programma voor.

Ankertekst

Met ankertekst (een woord dat je vaker tegenkomt bij samenwerking) bedoelen ze de woorden die je gebruikt als link. Bijvoorbeeld: Het complete tag overzicht. Je kan de ankertekst op verschillende manieren verwerken in een tekst trouwens. Zoals hierboven met de volledige titel, maar ook op een organische manier. Die laatste verdient de voorkeur:

Als blogger is het fijn wanneer je blogposts hoger verschijnen in de zoekresultaten van Google. Om het lot een handje te helpen kun je gebruik maken van SEO strategieën.

Belangrijk om te weten: hoe dichter de ankertekst staat bij de webpagina waarnaar je verwijst, des te hoger de linkwaarde is die je eraan toekent. Bedrijven zullen in samenwerkingen dus sneller vragen om een relevante ankertekst. Gebruik in samenwerkingen in elk geval nooit ‘klik hier’.

Barterdeal

In plaats van een betaling krijg je soms ook producten in ruil voor een review (recensie van het product). Dat kan heel uiteenlopend zijn: van een buitenlamp tot nieuw matras. Zo’n deal noem je dus een barterdeal.

Black hat SEO

Veel bedrijven (en websites) hebben als oogmerk om zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te verschijnen. De grootste zoekmachine ter wereld heeft echter als oogmerk om de resultaten zo eerlijk mogelijk te houden. Daarom stelde het Amerikaanse bedrijf een aantal regels op waar je je als website-eigenaar aan dient te houden.

Probeer je op een sneaky manier de zoekresultaten in je eigen voordeel te beïnvloeden en de regels van Google daarmee te omzeilen? Dan valt het onder Black Hat SEO. Denk aan:

  • Duplicate content: o.a. als je een tekst volledig overneemt vanaf een andere website
  • Keyword Stuffing: overmatig gebruik van je zoekwoord
  • Linkfarming: je eigen website voorzien van linkjes vanaf andere websites waarmee je samenwerkt
  • Sponsored content aankopen op andere websites met follow links
  • Webring: je eigen website voorzien van linkjes vanaf andere websites die ook van jou zijn

Wil je meer lezen over Black Hat SEO en wat je zeker niet mag doen? Op Lincelot vind je een uitgebreid artikel met handige tips om eventuele misstappen weer op te lossen.

Bouncerate

De tijd die bezoekers op jouw website doorbrengen zonder door te klikken naar een nieuwe website (of het scherm weg te klikken) noem je bounce rate. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, vindt Google dit een interessant gegeven. Hieraan kunnen ze afmeten of je bezoekers inderdaad vinden wat ze zoeken op jouw website en dit meenemen in de keus om je hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen (of juist lager, afhankelijk van de kwaliteit van je content).

Je vindt je bouncerate via Google Analytics.

Click Through Rate (CTR)

Je vindt dit gegeven, ook wel Click Through Ratio, terug in Google Search Console. Dit getal laat je zien welk percentage van de mensen die jouw zoekresultaat tegenkomt daadwerkelijk doorklikt. Stel dat je een blog over pizza maken hebt geschreven en op dat moment op positie 2 staat, maar slechts 1% van de mensen doorklikt, dan gaat er iets mis. Je loopt kennelijk veel bezoekers mis.

Tip!

Je kunt dit oplossen door je titel te veranderen of je meta tag en potentiële lezers meer aan te spreken. Kijk bovendien eens naar de concurrenten op nummer 1 en 3. Waarom klikken mensen wel op hun zoekresultaat?

CMS

De meeste bloggers werken met een Content Management System (CMS) dat jouw teksten omzet naar een kant-en-klare lay-out met bijbehorende kopjes, afbeeldingen etc. Het bekendste CMS is natuurlijk WordPress.

DA/PA

Als je een tijdje meedraait in de blogwereld zal je vaker de termen DA/PA voorbij horen komen. Maar wat houdt het precies in?

  • Deze termen worden gebruikt voor Domain Authority en Page Authority (schaal: 0-100)
  • Domain Authority gaat om je hele domein (website); Page Authority om je webpagina’s
  • Je via Moz vinden hoe jouw website ervoor staat

Vooral bedrijven hechten hier veel waarde aan. Als je een hoge DA/PA hebt (30+), leidt dat o.a. tot een hogere positie in de zoekresultaten. Bovendien is een linkje van jouw website meer waard dan die van iemand met een lagere DA/PA.

Ga bij een samenwerking altijd na waar het om draait: linkbuilding of naamsbekendheid. In dat eerste geval spelen gegevens als DA/PA een grotere rol en mag je daar ook naar betaald worden. Gaat het om naamsbekendheid, kijk dan kritisch naar je aantallen volgers en bepaal op basis daarvan een goede prijs.

Meer informatie over hoeveel geld je mag vragen bij samenwerkingen.

Follow / No follow

Regelmatig duikt ergens de vraag op wat nu precies het verschil is tussen do follow links en no follow. Inhoudelijk gezien, verwijs ik je liever door naar Blogaholic. Maar het komt er kort gezegd op neer dat je met een do follow link een plusje toekent aan een andere website (en daarmee feitelijk tegen Google zegt: deze site is interessant en verdient het hoger te komen in de zoekresultaten). No follow links gebruik je o.a. officieel bij een samenwerking. Daarmee vertel je Google dat voor die link betaald is en daarmee krijgt de ander dus geen extra ‘linkjuice’.

Google Analytics (GA)

Met behulp van Google Analytics – een gratis tool die Google je zelf aanlevert – krijg je inzicht in hoeveel unieke bezoekers je website bezoeken, welke blogs ze interessant vinden en welke blogposts (of pagina’s) ze het meest bezoeken. Door je te verdiepen in GA kun je steeds meer ontdekken. Komen ze bijvoorbeeld vooral via Pinterest, Facebook of Google zelf? Welke vervolgstappen zetten ze (gaan ze door naar een andere blogpost of klikken ze weg)? Hoe hoog is je bouncerate? En welke leeftijd, geslacht en woonplaats hebben je meeste bezoekers?

Google Search Console (GSC)

Een ander handigheidje dat Google je biedt is Google Search Console. Hiermee kun je onder meer ontdekken of er fouten in je website zitten (linkjes die niet kloppen bijvoorbeeld). Daarnaast is het de ultieme manier om te ontdekken welke blogs de meeste mensen lezen, hoe hoog deze in de Google zoekresultaten verschijnt én hoe het zit met de Click Through Rate.

Google Search Console koppelen aan je website

Voorheen moest je meerdere properties koppelen aan Search Console voor een optimaal zoekresultaat. Dus niet alleen https://www.bloggenbaartkunst.nl, maar ook https://bloggenbaartkunst.nl. Tegenwoordig kan je ook in één keer het hele domein koppelen. Hoe je dit doet?

  • Ga naar je eigen homepage door op ‘Search Console’ te klikken
  • Klik op: ‘Voeg property toe’
  • Vul je website in en klik op toevoegen
  • Kies voor ‘Alternatieve methoden’ (als je niet technisch geschoold bent de makkelijkste manier)
  • Klik op de eerste optie: HTML-tag
  • Kopieer de volledige metatag die je hier te zien krijgt en ga naar je website
  • Open de plug-in Yoast en klik op je dashboard op het tabblad ‘Webmaster Tools’
  • Plaats achter ‘Google verification code’ de hele metatag en haal alles weg, behalve de letters en cijfers achter content= “…” Dat is namelijk de code die je moet hebben.
  • Keer terug naar Search Console, klik op Verifiëren.

Heb je geen Yoast? Dan kan het ook via Extra – Beschikbare middelen.

In principe ben je nu klaar. Het is alleen wel belangrijk dat je nu nog een XML sitemap toevoegt.

H1, H2… (Heading Tags)

Als je wil dat Google je blog beter vindt, is het verstandig te werken met kopjes. In jargon noemen we dat H1, H2…H6. Daarbij is H1 de titel van je blog (gaat automatisch als je werkt met een CMS als WordPress) en H2 doorgaans de normale kop van je alinea’s. Elke keer dat je een kleiner kopje pakt, wordt deze titel minder belangrijk – ga dus spaarzaam om met H3-6.

Keywords

De keywords zijn niets anders dan de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden met een bepaalde blog. Wil je weten of ze voldoende voorkomen in je blog? Dan kan je via de Yoast plug-in een analyse laten doen van je tekst. Deze geeft aan of je de tekst nog verder zou kunnen optimaliseren. Overigens moet je altijd kritisch blijven kijken of het inderdaad zin heeft om je keyword nog vaker te laten voorkomen.

Keyword stuffing

Gebruik je een keyword te vaak in je tekst, dan spreek je van keyword stuffing. De reden dat website-eigenaren dit trucje nog weleens toepassen, is om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Het werkt in Nederland weliswaar nog steeds, maar het is behoorlijk irritant voor je lezers. Dergelijke blogs zijn nauwelijks nog lekker leesbaar. Probeer dit dus altijd te voorkomen!

Meta tag

Een meta tag is een stukje broncode in de HTML van je website waarin belangrijke gegevens staan. Denk aan de omschrijving van wat er op die pagina te vinden staat, welke titel je pagina in de Google zoekresultaten moet krijgen (deze kan anders zijn dan op je pagina zelf).

Je kunt onderdelen van de Meta Tag meegeven door ze in te vullen in de Yoast plug-in.

Meta description

De beschrijving die je wil meegeven aan je webpagina (in maximaal 155 tekens). Hierdoor weet Google nog beter waarover je hebt geschreven en vaak neemt de zoekmachine deze ook over bij het laten zien van de resultaten.

Tip!

Gebruik je belangrijkste zoekwoorden op een organische manier. Dus bij een blog over de verzorging van je paard in de zomer: ‘Ga je paardrijden deze zomer? In dit artikel vind je 11 handige tips voor de verzorging van je paard’ Nog beter is om je lezer te prikkelen: ‘Deze 11 fouten maken veel mensen bij de verzorging van hun paard in de zomer. Lees hier hoe je ze voorkomt’

Title tag

De titel die je meegeeft aan je blogpost (H1 of de titel die je graag meegeeft in Google). Je kunt deze hier aanpassen via Yoast:

No-Index

Als blogger is het prettig wanneer je blogs worden gevonden via Google. Maar waarschijnlijk vinden de meeste zoekers het niet heel relevant om in je weekoverzicht te lezen dat je afgelopen weekend zo lekker hebt zitten kantklossen in Klazienaveen. Om te voorkomen dat dergelijke blogs alsnog opduiken in de zoekresultaten, kan je ze op No Index zetten. Dat doe je als volgt:

No index uitleg yoast plug-in stap 1
Stap 1
No index uitleg yoast plug-in stap 2
Stap 2
No index uitleg yoast plug-in stap 3
Stap 3

SEO

Een onderdeel van bloggen waarover je nooit raakt uitgeleerd. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) verbeter je je website en leer je hoe je deze kan optimaliseren voor Google, waarbij het doel is om hoger in de zoekresultaten te kunnen komen. Ik deel in dit artikel een aantal handige SEO tips met je. Rob vertelt je bovendien hoe je SEO toepast op je eigen website.

Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF)

Net als DA/PA hebben bedrijven nog een manier om online te kijken hoe jouw website ervoor staat. Dat kunnen ze namelijk ook doen met TF en CF – tools die aangeven hoe betrouwbaar jouw site eigenlijk is.

  • Trust Flow: hoe betrouwbaar zijn de links die naar jouw website verwijzen?
  • Citation Flow: hoeveel links verwijzen naar je website?

En, om het nog ingewikkelder te maken: hiermee berekenen ze je Trust Ratio:

  • Als je TF deelt door CF kom je bij je Trust Ratio. En aan de hand daarvan bepaalt een bedrijf hoe betrouwbaar je bedrijf is. Hierbij moet je het liefst minimaal boven de 0,40 zitten.

Lees hier hoe je je TF verhoogt

XML Sitemap

Op een gegeven moment is het leuk als je blog vaker verschijnt in de zoekresultaten van Google. Je kunt zelf een handje helpen door de XML sitemap te uploaden in Search Console. Hierop staan, in het kort, alle URL’s van je website die je graag wil laten meenemen in de zoekmachine en het fungeert daarmee eigenlijk als een plattegrond voor Google.

Als je meer wilt weten over wat een XML sitemap precies inhoudt en waarom hij zo belangrijk is, klik dan zeker even door naar dit artikel! Hier staat ook nog eens uitgelegd hoe het zit met ‘no index’ en het belang daarvan voor je sitemap.

Hoe voeg je een sitemap toe?

  • Ga naar Google Search Console
  • Klik op ‘Sitemaps’
  • Daarna op ‘Sitemap toevoegen’
  • Vervolgens verschijnt een venster waarin je de URL moet toevoegen van je eigen sitemap
  • Tik in de adresbalk: [jouwdomeinnaam]/sitemap_index.xml
  • Voeg alle sitemaps toe aan Search Console

Alternatief: zoek hem op in Yoast. Dashboard, Algemeen – tabblad Functies. Scroll naar XML sitemaps en klik op het vraagteken. Dan verschijnt vanzelf de optie om je sitemaps te bekijken.

Welke term mis jij nog in Het Grote Blog ABC? Wil je extra uitleg? Of vond je het juist verhelderend? Laat het me weten in de reacties!

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *