blog verhuizen nieuwe domeinnaam how to tips advies waarom nuttig

Je domeinnaam wijzigen? Zo verlies je geen DA/PA

Na jaren bloggen op LotusWritings.nl, besloot ik afgelopen jaar de gedeeltelijk overstap te maken naar een blog voor moeders (en vrouwen in het algemeen): De Mamagids. Doodeng, maar uiteindelijk de beste stap van mijn leven. Ik stapte en zat in principe al vrij snel weer op een DA van 30. Hoe dat werkt en waarom het de moeite waard kan zijn om te wisselen, leg ik in dit artikel uit.

Je domeinnaam wijzigen, waarom?

Je begint met bloggen. Ooit leek je naam heel leuk of begon hij als grap, maar gaandeweg kan je toch steeds vaker het gevoel krijgen dat je wil wijzigen:

  • Je doelgroep verandert
  • De naam die je had was ooit ‘bij gebrek aan beter’, maar je wil nu graag gaan professionaliseren
  • Je naam past niet bij wat je schrijft

In mijn persoonlijke geval golden ze alle drie. Ik koos voor Lotus Writings, omdat het mijn schrijfsels waren en omdat mijn zwager Lotus opperde. Vond ik wel een mooie bloem. Heel filosofisch was het dus allemaal niet en bovendien kwam er op een gegeven moment een klein schaamtegevoel bij kijken wanneer ik op events moest vertellen namens welk medium ik aanwezig was. Mensen verstonden het niet goed, konden het zelf niet altijd goed uitspreken en het had daar bovenop geen enkele link met mijn doelgroep. Ik bereikte namelijk vooral ouders, schreef veel over opvoeden… En zo kwam het dat ik halverwege mijn zwangerschap besloot dat het anders moest. Ik sliep er een nacht over, kwam toen met De Mamagids en een nieuwe website was geboren.

Jarenlang werken aan je DA: allemaal voor niks?

Na zo’n vier jaar bloggen op Lotus Writings had ik een fijn DA opgebouwd van ongeveer 30. Met een nieuwe website zou ik natuurlijk weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Zou dat het allemaal wel waard zijn? Hoewel ik de naam van mijn nieuwe website heel fijn vond, bleek die overstap toch zorgen mee te brengen. Halverwege de eerste week dacht ik zelfs dat het beter was om te stoppen: waar was ik in vredesnaam aan begonnen? Toch zette ik door na een goed gesprek met Papablogger Rob die me verzekerde dat het allemaal de moeite waard zou zijn. Ik ben blij met zijn woorden en zijn steuntje in de rug, want inderdaad: het is zeker de moeite waard. Hoe je dit aanpakt? Lees snel verder!

Het effect van mijn online verhuizing?

Tot slot wil je misschien weten: wat leverde het praktisch op? Cijfers zijn nu eenmaal vaak duidelijker dan woorden. Daarom een kijkje in de keuken:

MaandUnieke bezoekers
Juni4.41K
Juli16.1K
Augustus24.8K

Inmiddels is daar nog gemiddeld 10.000 bijgekomen. Op social media bereik ik mijn doelgroep veel beter. In die zin is het dus ook op die manier een stap vooruit geweest.

Hoe stap je over naar een nieuw domein?

Is een nieuwe domeinnaam echt nodig?

De eerste stap is misschien wel de belangrijkste. Is het daadwerkelijk nodig om een nieuwe website te starten? Of voelt het nog een beetje als een bevlieging? Zelf denk ik dat het belangrijk hierin je intuïtie te volgen. Een ander domein is vooral zinnig als het beter aansluit op je doelgroep en als een logische stap voelt. Wanneer je voor de vijftiende keer in een jaar tijd baalt van je huidige website, zou je kunnen stellen dat het absoluut de moeite waard is. Bij de eerste keer kan je het eventueel nog even de tijd geven.

Heb je de tijd vrij die nodig is om te verhuizen?

Het verhuizen van je website van domein A naar domein B is een intensieve klus. Ik vermoed dat het mij bijna twee maanden fulltime werken kostte om ruim 1.000 artikelen handmatig door te verwijzen, te herschrijven en te schikken op een logische manier. Heb je die tijd? Per slot van rekening moet je nieuwe site wel een echte upgrade worden van de oude.

Bedenk je nieuwe huisstijl en specificeer de doelgroep

Vervolgens is het belangrijk om na te denken over je nieuwe huisstijl en doelgroep.

  1. Bedenk een sterk logo dat herkenbaar is en je overal gemakkelijk kunt laten terugkomen op social media en de website.
  2. Specificeer je doelgroep. Weet je niet goed hoe jij je onderscheidt? De cursus Ontdek je USP’s kan je daar enorm bij helpen!
  3. Denk na wat je met je social media kanalen doet: simpelweg de naam veranderen? Of gewoon opnieuw beginnen? Wil je een eenduidige stijl of mag het blijven zoals het was?

Het voordeel van opnieuw beginnen, is dat je dit soort zaken kunt aanpakken met de kennis van nu. Dat is zo fijn, alsof je begint in een nieuw schrift! Je bent immers veel verder dan toen je begon aan het hele blogavontuur.

Maak een selectie van de artikelen die mee mogen

Voor je aan de slag gaat met de daadwerkelijke verhuizing, maak je een selectie van de artikelen die mee mogen naar de nieuwe website. Past alles? Neem hier rustig de tijd voor en houd bij alles je doelgroep voor ogen. Mijn advies: werk per categorie. Op die manier ga je sneller dan als je gewoon vanaf blog 1 begint – om maar iets te noemen. Bovendien biedt dit overzicht. Zelf werkte ik in Excel, maar je kan ook alles opschrijven in een notitieboek of op een andere manier bijhouden. Bijkomend voordeel? Je kan veel makkelijker zien welke cornerstone artikelen je website bevat en ontdekken hoe je de interne linkstructuur kunt verbeteren.

Artikelen optimaliseren

Omdat je gaat verhuizen naar een nieuwe website zie je meteen welke blogs potentie hebben om beter gevonden te worden via Google en hoe je ze kunt optimaliseren. Neem hier de tijd voor. Werk elk artikel opnieuw uit en vraag je af waarop het gevonden kan worden, hoe je potentiële lezer zoekt en welke deelvragen daarbij horen. Alle inspiratie die dit oplevert, schrijf je apart op voor een later moment – inclusief de titel van het stuk waarna je intern kan verwijzen.

Tip! Soms zal je een artikel wel prima één op één kunnen overzetten. In dat geval zeker doen! Maar mag het verbeterd worden? Doe dat dan gelijk: anders wordt het weer zo’n klus die je op je to do list schrijft, en waar je over een jaar misschien nog steeds niet aan toe bent gekomen.

Handmatig doorverwijzen

Is je artikel op de nieuwe site af (of gekopieerd, als dat mogelijk was)? Verwijs dan door vanuit het artikel met de code 301 (‘redirect’). Daarbij plaats je aan de ene kant het oude artikel, aan de andere kant het nieuwe. Zo laat je Google weten dat de inhoud nog steeds online staat, maar gewoon op een nieuwe plek. Door alles handmatig door te verwijzen, weet je zeker dat niks gemist wordt en je elke blog hebt nagelopen – hoe groot die klus ook is. Hef je straks de oude website op? Vergeet dan niet om ook daar een 301 voor aan te maken naar je nieuwe domein!

Artikelen die niet mee kunnen?

Je zal niet alles meenemen, waarschijnlijk. Misschien tags, die je vroeger hebt ingevuld, of weekoverzichten waarbij je je afvraagt wie dat nu nog zou willen lezen. Die kan je prima op je oude website laten staan of verwijderen. In dat laatste geval verwijs je ze met een 301 door naar een relevant artikel of gewoon naar de homepage van je nieuwe website. Daarnaast kopieerde ik de teksten en mailde ze naar mezelf. De ene keer omdat er leuke uitspraken van de kinderen in stonden, dan omdat ik de tekst wel wilde bewaren voor mogelijke toekomstige inspiratie en een derde keer omdat ik gewoon heel slecht ben in weggooien. Kennelijk ook online.

Wanneer houd je de oude website?

In mijn geval was Lotus Writings de overkoepelende naam van mijn bedrijf. Daarom wil ik dat het domein nog steeds vindbaar is en besloot mijn oude site te laten staan waar hij was. Bovendien, er zit een prima waarde op (DA) en dus kan ik daar nog steeds advertentieruimte aanbieden en meewerken aan linkbuilding opdrachten. Dus het kan de moeite waard zijn je oude website gewoon te bewaren.

Hoe voorkom je dat je weer opnieuw moet beginnen?

Door alle blogs handmatig door te verwijzen en te verbeteren, kwamen de eerste bezoekers via Google al snel binnen.

En een laatste tip: het artikel dat me enorm hielp, was bovendien deze van Frankwatching.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *