Of ik reclame wil maken in ruil voor 20% korting?

reclame maken voor korting bloggers

Je leest het goed: ik kreeg laatst het aanbod reclame te maken in ruil voor 20% korting. Gepresenteerd alsof het in mijn voordeel zou zijn. Herkenbaar? Steeds vaker hoor ik om me heen dat bloggers klaar zijn met die ondermaatse vergoedingen! Of dat terecht is?

Bloggen is mijn werk

Financieel gezien begon het jaar niet spannend. Dat geeft niet, het is januari. Toch zou je het niet zeggen wanneer je in mijn mailbox kijkt: het ene na het andere samenwerkingsverzoek stroomt binnen. Klinkt hartstikke leuk. Maar kijk je naar de inhoud van al die mailtjes, dan valt het vies tegen.

Steeds meer bedrijven ontdekken namelijk dat bloggers een handig middel zijn om reclame mee te maken. Ze maken er dan ook grif gebruik van. Prima, maar voor niets gaat de zon op. Want een gratis producten of gratis reclame maken, betaalt nog altijd de vaste lasten niet.

Leestip: Rob vertelt in dit artikel waarom bloggen een baan is. Een eyeopener voor iedereen die te onzeker is om te beseffen dat er absoluut een prijskaartje aan je diensten mag zitten. Ook als het ‘maar’ je hobby is.

Tactieken waar vooral het bedrijf gelukkig van wordt

Niet alleen ik, ook anderen worden er niet goed van. Dan krijg je weer een kortingscode hier, vervolgens mag je ambassadeur worden van bedrijf X en zegt Y tegen je dat je een GRATIS product krijgt in ruil voor een blog (met liefst twee linkjes erin). Hoe werd mijn bedrijf daar ook alweer beter van?

Kortingscodes?

De praktijk van zo’n voorstel, waarbij omslachtig wordt benadrukt wat een mazzel het is dat jij een kortingscode krijgt en daarmee nóg meer aandacht voor de campagne kan realiseren, is natuurlijk eigen vrij simpel: je krijgt indirect de vraag of je wil investeren in hun reclamecampagne. Waar het bedrijf makkelijk geld verdient (je volgers vertrouwen jou, dus zijn sneller geneigd te kopen), mag jij als zogenaamde samenwerkingspartner € 50 uitgeven (oké € 40, als je de 20% korting eraf haalt) om die campagne extra kracht bij te zetten.

Slim staaltje marketing. Dat wel. Hetzelfde geldt voor bedrijven die je vragen of je hun ambassadeur zou willen worden. Klinkt als een hele eer, maar komt in de praktijk natuurlijk op hetzelfde neer. Zo ontving ik ooit een berichtje van een kindermeubelproducent. Of ik, ondanks dat we geen baby in huis hebben, toch ambassadeur wilde worden. En dan kreeg ik maar liefst 25% korting! Of je even keihard in je handjes wil klappen van dankbaarheid…

GRATIS producten

Een derde methode waar veel bedrijven gebruik van maken, is de vraag wie graag een GRATIS product zou willen (t.w.v. nog geen tientje). Wel in ruil voor een uitgebreide review natuurlijk. Ze benadrukken allemaal dolgraag hoe vereerd jij je zou mogen voelen met zo’n gratis product. Maar waarom? Jij betaalt het bedrijf op dat moment met je diensten, een betrouwbare link en wellicht nieuwe klanten. Klinkt ineens niet meer als een eerlijke ruil, toch?

Wat is dan wel een eerlijke ruil?

Hoeveel budget is er beschikbaar?

Kijk, ik kom niet uit de reclamewereld. Dus over wat voor budget grote bedrijven beschikken? Ik heb werkelijk geen idee. En dat is ook niet zo erg – het spel van onderhandelen kan op bepaalde tijden echt wel leuk zijn. Maar… (je voelde hem al aankomen) In geen enkele wereld vraagt bedrijf X aan tijdschrift Y of ze geld willen bijdragen op de paginagrote advertentie van soms (tien)duizenden euro’s die ze graag willen afnemen. Of vraagt die ene onderneming aan een BN’er of hij voor 10% korting even € 130,00 kan aftikken voor nieuwe schoenen – waarna hij ze vervolgens op social media moet showen tegen bepaalde voorwaarden.

Onderhandelen dus

Er is maar één manier om erachter te komen hoeveel budget er beschikbaar is: onderhandelen. Want dat je een product van € 400,00 test in ruil voor een blog en Instagrampost, tja, daarbij is het product tot op zekere hoogte inderdaad een waardige vergoeding. Maar een zonnebril die ome Ali voor een paar euro verkoopt? Of telefoonhoesjes die je overal opnieuw ziet terugkomen? Ik geloof echt dat we als bloggers wel wat meer waard zijn. Je mag GRATIS mijn tariefkaart lezen!

Maar de praktijk is anders

Kleine moeite…

Want kennelijk gaan er genoeg bloggers op in. Anders zouden ze deze methode toch niet blijven toepassen (en op steeds grotere schaal)? En er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Want jij vindt merk X toch leuk? Hoe groot is nu helemaal de moeite om die ene kortingscode met je volgers te delen of je kinderen te steken in kleding van merk Y?

…of toch niet?

Dat zal ik je vertellen. Per saldo kost het inderdaad niet veel moeite om snel een foto online te zetten. Maar ten eerste verdient het bedrijf aan jouw post: geef jij een leuke kortingscode weg dan is er altijd wel iemand (en als het goed is meerdere mensen) die eigenlijk niks wilden kopen, maar dan toch getriggerd worden. En ten tweede heb jij wel een volgersbestand opgebouwd – hopelijk zorgvuldig.

Die ene foto is geen investering, je volgersbestand daarentegen wel

Daar zit wél veel tijd en moeite in. Waarom zou je van alles gratis doen, terwijl je intussen investeert in je volgersbestand en de band die je met hen hebt? En begrijp me niet verkeerd: ik ben de laatste die vindt dat je overal maar geld voor moet vangen. Maar ik vind ook niet dat je jezelf als commerciële deurmat hoeft neer te werpen voor grotere bedrijven die jou handig inzetten voor hun eigen campagne. En dat tegen een schamele korting, die ze er ongetwijfeld na een halve bestelling alweer uit hebben.

Kortom lieve bloggers, af en toe een vriendendienst is prima. Maar alsjeblieft, laat die grotere bedrijven je gewoon betalen voor wat je waard bent. Of op zijn minst voor wat je denkt waard te zijn. Zelfs als het ‘maar’ een hobby is, want ook dan besteed je hopelijk genoeg moeite en aandacht aan die hobby, toch?

Merk jij ook een toename in mailtjes om dit soort diensten te leveren?
Hoe ervaar jij dat?

Volg je Bloggen baart kunst al op Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *