99 SEO tips die iedereen zou moeten kennen

Ben je op zoek naar SEO tips waar je écht iets aan hebt? Een basis waar vanuit je kunt gaan werken? In dit artikel verzamelde ik de belangrijkste SEO tips voor je op een rijtje zodat je op de meeste vragen antwoord krijgt. En staat jouw vraag er niet bij? Laat hem achter in de reacties!

Op deze pagina

Grote behoefte aan SEO tips

Een tijdje geleden vroeg ik jullie waar de grootste vraag naar is. Dat bleken SEO tips te zijn. Begrijpelijk wel, want Google blijft vaak de grootste bron van bezoekers voor je website. En zo niet, dan is het wel fijn als hij dat wordt. Het zorgt immers voor een vaste basis waar vanuit je verder kunt werken naast Pinterest (ook de moeite waard).

Maar goed, SEO dus – oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Of in andere woorden: het schrijven van een tekst die goed gevonden kan worden door de zoekmachines (doorgaans Google) en waarmee jij dus kunt zorgen voor een constante toestroom van nieuwe lezers. Hoe? Ik weet zeker dat je met deze SEO tips vooruit kunt!

SEO tips: zo maak je een tekst vindbaar via zoekmachines

Dit is het nut van Search Engine Optimization

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Anders gezegd: zoekmachine optimalisatie. Maar wat houdt dat nu precies in?

Het betekent simpelweg dat wanneer een zoekmachine op jouw website komt om de pagina’s te indexeren, dat hij gemakkelijk zijn weg kan vinden op je site. Verderop in dit artikel kom ik daar nog uitgebreid op terug trouwens, maar wat voor nu van belang is, is dat je weet dat een sterke website hoger terugkomt in de zoekresultaten. Google weet immers dat jij een uitgebreid, goed leesbaar artikel hebt geschreven over onderwerp X en komt dus graag nog eens bij je terug.

Hoe werkt een zoekmachine?

Elke dag, elke seconde, ‘crawlen’ de bots/spiders van Google en andere zoekmachines over het wereldwijde web. Daarbij maken ze gebruik van (follow) linkjes. Alles wat ze tegenkomen en van de website-eigenaar mogen zien, slaan ze op in een enorme database. Probeer het maar te zien als een encyclopedie die continu wordt aangevuld.

Als zo’n spider op jouw goed vindbare, prettig leesbare blog terechtkomt en ontdekt dat je artikel gaat over babyshowers, zal hij deze opslaan onder de zoekterm ‘babyshower’. Hoe beter je blogpost is, des te hoger je in de index komt te staan – want de lezer is op zoek naar jouw artikel. En zo komt er vanzelf een dag dat persoon X ‘babyshower’ intikt en jouw artikel hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Maar goed, voor het zover is, zal er nog veel moeten gebeuren.

Zo maak je jouw blog vindbaar voor Google (en andere zoekmachines)

  • Download de Yoast plug-in
  • Vul je Google verificatiecode in via de plug-in (Algemeen » Webmaster Tools » Google verificatiecode). Je kunt hier eventueel ook Bing, Baidu en Yandex invullen (andere zoekmachines).
  • Koppel je blog met Google Search Console. Dit kan heel gemakkelijk via de Yoast plug-in: SEO » Search Console » Instellingen en dan Autoriseer met Google. Heb je dit al gedaan? Dan zie je dit staan:
    autoriseer met google SEO tips
  • Zorg dat je teksten worden geïndexeerd door Google. Dat doe je via Zoekweergave » Contenttypes. Je kan hier ook beslissen of je wil dat de datum (van aanpassing) wordt getoond in het zoekresultaat. Wil je dat anderen je website kunnen vinden? Vul dan in elk geval “ja” in als antwoord op de bovenste vraag. Per blogpost kan je beslissen of je inderdaad wil dat Google indexeert; doe je niets dan houdt de plug-in de onderstaande instellingen aan.
  • Zorg dat iets of iemand een linkje naar je website plaatst, zodat Googlespiders hem kunnen vinden. Dat kan bijvoorbeeld door mee te doen aan een bepaalde serie op de blog van iemand anders, waarin ze linken naar jouw artikel. Of schrijf gewoon ijzersterke stukken, dan komt de dag dat je een spontane backlink krijgt snel genoeg.

Wanneer je een tekst schrijft, betekent dat niet automatisch dat je lezers hem via Google kunnen vinden. Daarvoor zal je eerst een aantal stappen moeten nemen:

Indexatie van je teksten

Indexeren van je teksten kan je vergelijken met het beoordelen van een tekst. Google komt op jouw webpagina en slaat op wat hij daar ziet. Denk daarbij aan: snelheid (hoelang duurt het voor de hele pagina geladen is), relevantie (wat vertel je over het onderwerp, is het nieuwe informatie en uitgebreid – in andere woorden, ben jij het beste artikel of niet?) en slaat al die beetjes aan informatie op in een enorme index.

Op het moment dat iemand Google.nl opent en een zoekterm intikt, gaat de zoekmachine aan de slag. Binnen korte tijd vist hij de (naar Googles mening) relevantste resultaten uit de index en toont die op de zoekpagina. Staat jouw artikel hoog aangeschreven, dan is de kans groot dat je bovenaan staat. Dat levert dus – met een beetje mazzel – lekker veel lezers op. Dat is de reden dat het heel belangrijk is dat jouw teksten geïndexeerd kunnen worden. Verderop in dit artikel vertel ik hoe je daaraan kunt werken.

Wat laat je niet indexeren?

Afhankelijk van je blogonderwerpen zal je misschien niet alles hoeven terugzien via de Google zoekresultaten. Uiteindelijk is de kans klein dat iemand ooit specifiek zoekt naar jouw kerstdiner in 2015 (wat je destijds uitgebreid beschreef in een weekoverzicht).

Je kunt er dan voor kiezen deze tekst niet te laten indexeren door Google. Daar heeft de plug-in een heel handig foefje voor: onderaan je blog vind je het kopje ‘geavanceerd’. Klik op de pijl naar beneden, vink ‘nee’ aan en klaar ben je. Dit noem je ook wel ‘no index‘.

Wat doet de zoekmachineoptimalisatie plug-in Yoast voor je?

Om te weten of je met een bepaald artikel goed gevonden kunt worden via Google, kan je gebruik maken van de bekende plug-in Yoast. Deze maakt onder andere een analyse van elke individuele blogpost: de bekende groene, oranje en rode bolletjes. Zoals je misschien wel weet hoeven ze niet allemaal op groen te staan om toch een goede tekst af te leveren. Laat het dus lekker los!

Wat je wel moet doen? Een tekst schrijven zoals je altijd zou doen, omdat het de leesbaarheid ten goede komt. Wanneer je klaar bent, laat je de analyse erop los. Kijk naar de verbeterpunten en bedenk voor jezelf in hoeverre je daar iets mee kunt. Soms zal de plug-in namelijk aangeven dat je tekst lastig leesbaar is wegens lange zinnen, maar korte zinnen kunnen de kracht wegnemen. Uiteindelijk is de plug-in niet meer dan een hulpmiddel; jij bepaalt.

Doe het veilig!

Klinkt als de slogan voor een gemiddeld condoommerk, maar ook op gebied van SEO is het belangrijk om te denken aan veiligheid. Die van je lezer, welteverstaan. Hoe je dat doet? Je verdiept je in SSL en zorgt ervoor dat je vanaf nu https:// voor je pagina hebt staan. Je kan hiervoor de plug-in Really Simple SSL gebruiken (die ook echt really simple is) en deze handleiding voor het neerzetten van een website in 11 simpele stappen.

really simple ssl seo tips

SEO tips: hoe maak je een tekst goed leesbaar (o.a. voor Google)?

Kies een pakkende titel

Een tekst valt en staat onder andere met een sterke titel. Dat wil trouwens niet zeggen dat je een goede tekst start met je titel; vaak ontstaat die gaandeweg of aan het einde van je blog. Maar investeer in een prikkelende tekst. Waardoor zou jij klikken op een titel?

  • Mijn konijn heeft jonkies gekregen
  • Wat je nog niet wist over babykonijntjes

In een ander artikel vind je trouwens tips voor het schrijven van een goede titel. Voor nu wil ik je graag meegeven dat het de moeite waard is om je in te verdiepen.

Ga voor een slim keyword

Schrijf je een tekst op basis van een bepaald zoekwoord? Of wil je liever andersom werken? Op zich is er in de blogwereld geen eenduidige keuze, zolang je maar doet wat bij jou past en de beste teksten oplevert.

Hoe dan ook, een zoekwoord is belangrijk. Dit is niks anders dan het hoofdonderwerp van je tekst. Schrijf je over luiers verschonen, dan is ‘luiers verschonen’ dus je keyword.

Het verschil tussen longtail en shorttail keywords

Er zijn korte en lange zoektermen. Zoals je misschien al weet, sta je sneller op 1 bij een lange zoekterm en duurt het langer voor je op 1 staat bij een korte zoekterm. Dit verschil wordt aangeduid met longtail en shorttail keywords.

Shorttail:

  • Borstvoeding
  • Babyshower
  • Bevallingstips

Longtail:

  • Welke hooikoortsmedicijnen bij borstvoeding?
  • Leuke spelletjes voor een babyshower
  • Bevallingstips als je thuis wil bevallen

Keyword stuffing werkt, maar doe het niet

Ik schreef een tijdje geleden al waarom keyword stuffing werkt, maar dat betekent niet dat je het ook moet gebruiken. Het is namelijk één van de irritantste pogingen om hoog te eindigen in de zoekresultaten. Lezers haken af.

Respecteer je lezer dus en schrijf gewoon een prettige tekst zoals je hem zelf zou willen lezen.

Voorbeeld 1: keyword = eendjes voeren (KW stuffing)

Eendjes voeren: je ziet het tegenwoordig steeds vaker. Mensen die de eendjes voeren met oud brood. Maar eendjes voeren is helemaal niet goed voor het milieu. In plaats van de eendjes voeren, blijft brood vaak liggen. De ratten eten het eten op dat je wilde gebruiken voor het eendjes voeren.

Voorbeeld 2: keyword = eendjes voeren, inclusief synoniemen

Eendjes voeren: je ziet het tegenwoordig steeds vaker. Mensen die watervogels voeren met oud brood. Maar eendjes voeren is helemaal niet goed voor het milieu. In plaats van watervogels voeren, blijft het brood vaak liggen. De ratten eten het eten op dat je wilde gebruiken voor het eendjes voeren.

Voorbeeld 3: keyword = eendjes voeren (prettig leesbaar)

Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat mensen de eendjes weer voeren met oud brood. Maar wist je dat dit helemaal niet goed is voor het milieu? Het brood dat je namelijk wilde gebruiken om de watervogels te voeren in de sloot verderop, blijft vaak liggen. De ratten eten het dan op.

In het laatste voorbeeld staat één zoekwoord en één synoniem. Probeer dit voor jezelf als leidraad te nemen en laat het keyword niet vaker dan één keer in je alinea terugkomen. Is het onvermijdelijk? Zoek dan een synoniem. Maar let er dan wel op dat het daadwerkelijk hetzelfde betekent; ‘domoor’ en ‘uilenkop’ zijn ook synoniemen van eend, maar zouden de plank compleet misslaan in het bovenstaande stukje!

H1 is alleen bedoeld voor de titel van je blog

Er is maar één plek waar je de H1 mag gebruiken en dat is in de titel. Verder nooit. Een goed thema stelt dit al zo in, maar je hebt via de editor altijd nog de mogelijkheid om andere kopjes ook aan te passen naar een bepaalde grootte. Bij deze weet je dus dat je de kopjes in je blogartikel zelf alleen mag doen in een H2 of lager.

Gebruik kopjes: H2-H3

Een van de grootste fouten die ik maakte als beginnend blogger: ik koos ervoor de kopjes in H5 en H6 te houden, omdat ik dat beter vond passen bij mijn lay-out. Inmiddels heb ik zo’n 1000 blogs moeten aanpassen. Kortom, blijf erop letten dat je alleen H2-3 kopjes gebruikt als je wil dat die specifieke blog goed gevonden kan worden via Google.

Gebruik je zoekwoord in de kopjes

Stel je blogpost eens voor als het geraamte van je blog. Google scant in eerste instantie snel je pagina en leest aan de hand van je kopjes, eerste en laatste alinea waar je artikel over gaat. Zorg er dus voor dat je geraamte stevig staat. Dat doe je onder andere door (op een fijn leesbare manier, zonder je lezer te overvoeren) de keywords in je kopjes te gebruiken.

Gebruik een goede inhoudsopgave boven je blog – voor Google

Niet iedereen wordt blij van zo’n inhoudsopgave aan de bovenkant van je blog. Maar het heeft wel degelijk nut, zowel voor de zoekmachine als je lezer.

We gaan weer even naar dat geraamte dat ik hierboven noemde. Een inhoudsopgave is voor Google niets anders dan een versimpelde weergave van dat geraamte en helpt de zoekmachine bij het ontdekken waar jouw blogpost over gaat. Hoe sneller dat lukt, des te meer pagina’s hij op jouw website kan crawlen.

Gebruik een goede inhoudsopgave boven je blog – voor je lezer

Daarbij heeft die inhoud ook nut voor je lezer. Wanneer je via Google op een website belandt en eigenlijk alleen iets wil weten over eendenvoer, dan is het fijn als je daar meteen naartoe kan klikken en niet hoeft te scrollen/zoeken in de tekst. Een win-win situatie dus. Zelf gebruik ik hiervoor Easy Table of Contents.

Easy Table of Contents tips SEO

Voorbeeld inhoudsopgave

De inhoudsopgave van het voorbeeld over de eendjes zou er als volgt kunnen uitzien:

  1. Eendjes voeren
  2. Waarom mag je de eendjes niet voeren?
    1. Slecht voor het milieu
    2. Afval in het water
    3. Ratten
  3. Wat is veilig voedsel voor watervogels?
  4. Waar koop je eendenvoer?
  5. Meer informatie over de voeding van watervogels

Synoniemen in de titel

Zoals je in het voorbeeld hierboven kunt zien, gebruik ik niet alleen het zoekwoord. Dat zou gaan vervelen en misschien zelfs irriteren. Probeer dus te zoeken naar goede synoniemen, zodat je niet alleen de tekst maar ook kopjes levendiger en leesbaarder houdt.

Probeer het beste artikel te schrijven dat er maar is over dat ene onderwerp

Dat is nogal een eis. Want hoe schrijf je het beste artikel?

Allereerst is het slim om uit te zoeken welke artikelen er al over dat ene onderwerp zijn en hoe jij daar iets aan toe te voegen hebt. Kies een andere invalshoek of schrijf juist een stuk met daarin de allerbeste artikelen over borstvoeding, zodat je lezers niet meer zelf op zoek hoeven te gaan in de wirwar aan losse blogs.

Houd in elk geval voor ogen dat de betere stukken aanzienlijk meer woorden bevatten dan de aangeraden 300 die je overal leest 😉 Ga liever voor ruim 2000-3000 of waar mogelijk zelfs meer. Al betekent dit niet dat je zomaar moet blijven schrijven om maar aan je woorden te komen. Als je het onderwerp in je artikel trouwens hebt uitgediept en het voelt af bij 1500 woorden, stop dan gewoon. Je lezer moet immers wel zijn aandacht kunnen blijven vasthouden.

Houd je URL simpel

Bij het kiezen van een goede URL zorg dan voor de volgende punten:

  • Gebruik je zoekterm
  • ‘Vervuil’ hem niet met irrelevante informatie of onlogische tekst (bloggenbaartkunst.nl/99-seo-tips vertelt je lezer precies of dit voor hem interessant kan zijn)
  • Houd het kort, maar krachtig – zonder in te boeten op de duidelijkheid
  • Publicatiedata zijn niet belangrijk, je kan deze via de instellingen gemakkelijk weghalen uit de URL (of slug)

Als je dit laatste wil aanpassen, ga dan naar Instellingen » Permalinks en vink in het volgende scherm aan welke je voorkeur heeft.

Voorkom foutmeldingen

En dan met name een 404 – als je je blog verwijdert zonder de lezer door te sturen. Grote kans dat ze teruggaan naar Google en een andere website bezoeken. Het is daarom slim een redirect (301) aan te maken. Dit kan bijvoorbeeld via de Yoast plug-in (en nee, ik heb geen aandelen).

Voorkom duplicate content

Als een andere website jouw teksten overneemt, kan dat in je nadeel werken. Dit kan ook het geval zijn als je producten verkoopt via je website. En laat je de teksten vertalen? Zorg dan ook dat je niet in de problemen komt door duplicate content!

Blijf alert op onderlinge concurrentie tussen je eigen blogartikelen

Je artikel over ‘borstvoeding en verkoudheid’ is misschien niet heel anders dan ‘borstvoeding en griep’. Wanneer je met beide probeert te ranken in de zoekmachine, is de kans groot dat ze elkaar juist wegstrepen. Kies dus liever voor één diepgaand, sterk stuk in plaats van twee. Of zet de minst relevante op No Index.

Gebruik Google Search Console om je blogposts te optimaliseren

Misschien schrijf jij een artikel over milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Dat is meteen ook je keyword en eenmaal online begint het afwachten: wanneer zullen de eerste lezers jouw fenomenale blogpost vinden?

Maar het blijft stil. Gelukkig is er een manier waarop je kan ontdekken waar het aan schort: Google Search Console. Het strekt te ver om dat hier helemaal te gaan behandelen, maar wat je vooral moet weten is dat deze dienst je inzicht geeft in de zoekopdrachten van potentiële lezers. Misschien zoeken zij niet op ‘milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen’ maar op ‘groen schoonmaken’ of ‘schoonmaken zonder bleek’. Doe je voordeel met die kennis en herschrijf je killer artikel enigszins om er meer lezers op te krijgen.

SEO tips: zo schrijf je betere teksten

Klinkt misschien gek om een ‘lesje Nederlands’ op te nemen in mijn SEO tips, maar het is wel van belang. Denk maar na: als jij serieuze adviezen zoekt of informatie, dan haak je toch af als je in de eerste alinea al vijf grove spelfouten vindt? Als jij jezelf niet serieus neemt, waarom zou de lezer dat doen? Daarom hieronder ook een aantal taaltechnische tips. Je hoeft heus geen taalpurist te worden, om er wellicht toch meer uit te halen dan er nu in zit.

Welke synoniemen zou je ook kunnen gebruiken?

Hoe je aan die synoniemen komt? Ik gebruik sinds mijn studie Synoniemen.net – één van de beste tips die mijn scriptiebegeleidster me ooit gaf. Daarop vind je de meeste synoniemen van een bepaald woord bij elkaar. Bovendien staat ervoor welke specifieke betekenis van het woord daarbij bedoeld wordt. Zo kan je bijna niet de mist in gaan.

Investeer in je kennis van de Nederlandse taal

Wil je graag dat lezers bij je terugkomen? Dan kan het enorm schelen als je goed schrijft. Dat betekent niet automatisch dat jouw teksten nooit fouten zullen bevatten: -d, -t of -dt blijft voor veel mensen lastig. Toch is het niet verkeerd je er nog eens in te verdiepen. Je wordt serieuzer genomen wanneer je gedegen artikelen schrijft en hoewel Nederlands niet per se de meest logische taal is, zou de basis geen rocket science hoeven zijn:

  • ‘Me’ is geen bezittelijk voornaamwoord. Me fiets bestaat niet.
  • Weet je niet hoe je een bepaald woord schrijft? Zoek het even op. Meschien, zowieso?
  • Echter is een vervanging van het woordje maar. Als je dit letterlijk doet, weet je meteen hoe je het wél mag gebruiken. De zin: ‘echter gaan we gewoon naar de stad vandaag’ is dus fout. Wel goed? Echter, we gaan gewoon naar de stad vandaag. Of We gaan echter gewoon naar de stad vandaag.
  • Het voltooid deelwoord als bijvoeglijk naamwoord is de kortste versie die je kan schrijven. De gefietste route/de vergrote foto/de verbrede weg.

Volg cursussen om vloeiender te leren schrijven

Los van de grammatica is het ook slim om te investeren in je schrijfstijl. Niet omdat ik nu wil beweren dat je onvoldoende vloeiend schrijft trouwens. Maar omdat ik van mening ben dat je altijd nog iets kunt schaven. Zelf heb ik inmiddels een cursus Korte Verhalen Schrijven, Copywriting en Journalistiek gedaan. En het hielp me elke keer opnieuw om toch weer beter te gaan schrijven.

Kijk regelmatig terug naar oude blogs: valt er nog iets te verbeteren?

Zeker wanneer je beter gevonden wordt via Google, is de eerste blog waar een lezer komt je visitekaartje. Zorg ervoor dat het zo strak mogelijk oogt. Het verschil tussen een blog en gerenommeerde websites als Ouders van Nu is immers dat jij een mens bent die zijn ervaring deelt over een bepaald onderwerp. Is je artikel statisch of onleesbaar, dan is de kans klein dat hij of zij denkt: ‘Van deze persoon wil ik meer weten.’

Kijk dus met regelmaat terug. Zijn je teksten goed leesbaar? Wil een ander hier misschien meer van weten? Komt je persoonlijkheid goed naar voren? Heb je inmiddels nieuwe kennis opgedaan over SEO waardoor je de tekst zou kunnen optimaliseren?

Schrijf zoals je normaal zou schrijven

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: doe geen gekke dingen om je tekst beter vindbaar te maken, want het komt je teksten niet ten goede. Bovendien is er geen lezer die enthousiast wordt als jij honderd keer hetzelfde zoekwoord herhaalt (keyword stuffing). Ook niet als je er een synoniem van maakt trouwens.

Schrijf authentiek

Opnieuw een flinke taak, maar ook zo belangrijk. Waardoor val jij op tussen de andere (mama)bloggers? Wat maakt jou uniek? Probeer daar gebruik van te maken in je teksten. Ben je grappig? Ideaal! Hou je van kennis en toffe weetjes? Deel ze met je lezers. Probeer in geen geval te kopiëren. Geen excuses voor ook.

SEO tips: (back)links en interne linkstructuur

Interne links: de voordelen voor jezelf

Wanneer je een artikel leest over SEO, hamert de schrijver vrijwel altijd op het verzorgen van een goede interne linkstructuur. Ik dus ook. Maar waarom?

Je moet het zo zien dat Google het prettig vindt als je lezers langer op je site blijven. Dat betekent dat je kennelijk iets interessants te melden hebt. Grote online magazines (als LINDA.) zijn hier bedreven in en weten je als lezer vast te houden, zoals IKEA met haar klanten doet.

Als die ene nieuwe lezer dus lang op je site blijven, zit je voordeel dus in een plusje bij Google (of andere zoekmachines) én in het feit dat je lezer jou beter leert kennen. Hoe meer hij of zij van je wil lezen, des te groter de kans dat hij aanhaakt op één van je social media kanalen en je echt komt volgen.

Interne links: de voordelen voor je lezer

Behalve je eigen voordeel, zit er ook eentje voor je lezer. Stel dat lezer X op je website terechtkomt, omdat hij ontzettend graag wil weten hoe je toch van hoofdluis afkomt. Terwijl hij leest, ziet hij een linkje staan naar je stuk waarin je de grootste mythes over hoofdluis ontkracht. Dat is interessant! Hij klikt door en ziet onderaan iets staan over teken. Ook niet zijn favoriete parasiet en hop – inmiddels heeft X al drie artikelen van je gelezen en veel nuttige informatie ontdekt. Meer nog dan waar hij dacht naar op zoek te zijn.

Interne links: de voordelen voor de zoekmachine

Ik vertelde eerder al dat je de index eigenlijk moet zien als een grote encyclopedie waar relevante informatie in wordt opgeslagen. De lezer staat daarbij voorop. Wanneer jij in je blog zelf al relevante artikelen linkt aan het hoofdartikel, hoeft Google zelf niet meer uit te vogelen wat bij elkaar past. Daarom is het belangrijk om je interne linkstructuur op orde te hebben en niet zomaar lukraak van alles in je blog te plempen – om het even oneerbiedig te zeggen.

Zo krijg je de interne linkstructuur op orde

In een later artikel zal ik hier dieper op ingaan, maar de belangrijkste tip die ik je hierbij wil geven is: houd je lezer voor ogen. Probeer je linkjes op een organische manier in de tekst te verwerken en plaats de link op je zoekwoorden. Bijvoorbeeld:

Backlinks zijn zo belangrijk

Niet alleen linkjes vanuit je eigen website zijn belangrijk, ook van buitenaf. Hoe meer backlinks jouw artikel over dat ene onderwerp ziet, des te meer Google jou weer ziet als autoriteit omtrent dat specifieke onderwerp.

Zo zal Borstvoeding.com immens veel backlinks krijgen en dus hoog in de zoekresultaten verschijnen op de zoekterm ‘borstvoeding’, terwijl jij veel meer moeite moet doen om überhaupt ooit op pagina 1 te komen.

Ken het verschil tussen follow en no follow links

Je hebt twee soorten links. Met een follow link zeg je tegen Google: deze link moet je volgen, want hier staat interessante informatie. Met een no follow link vertel je de zoekmachine dat de link betaald is of onbelangrijk.

Bij betaalde opdrachten mag je volgens de regels van Google dan ook geen follow linkjes gebruiken, want daarmee zou je de zoekresultaten beïnvloeden en zij willen liever dat je daar advertenties voor gebruikt. Of je het alsnog doet, is aan jou. Belangrijkste dat je in elk geval moet onthouden, is het verschil.

Vergeet ook niet te linken naar anderen

Niet in het minst omdat het onfatsoenlijk is om alleen maar te nemen. Heb je een leuke blogger in je omgeving die een fantastisch artikel heeft geschreven over iets dat verband houdt met dat van jou? Linken! Schrijft een anders iets zodanig sterk op dat jij het niet beter zou kunnen? Linken!

Mijn advies is om hierbij vooral bij jezelf te blijven. Gun de ander de linkjuice, omdat je het artikel waardeert – niet omdat je iets terug verwacht. Een beetje waardering is toch nooit mis? Als jij sterke stukken schrijft, komt het vanzelf een keer bij je terug.

Bijkomstig voordeel van extern linken

Wanneer je linkt naar een andere partij, weet Google in welke categorie jouw artikel thuishoort. Refereer je bovendien aan hoog aangeschreven bronnen en is jouw content ook belangrijk, dan levert dat je uiteindelijk een plusje achter je naam op. En hoe meer ‘plusjes’, hoe hoger de waardering van jouw website.

SEO tips: maak je site een stuk sneller

Waarom je website snel moet werken?

Denk aan jezelf als lezer. Stel dat je graag wil weten hoelang je een zachtgekookt ei moet koken. Je tikt je zoekopdracht in via Google en wacht welke resultaten eruit rollen. Wanneer je op de optie klikt die jou het meest aanspreekt, hoop je snel je antwoord te krijgen. Moet je echter langer wachten, dan haak je af en ga je naar de volgende.

Jij wil niet dat ergens op de wereld (of in elk geval in de Benelux) zo’n lezer zit die geërgerd het venster wegklikt met jouw zoekresultaat. Daarom moet je website snel zijn. En het liefst nog sneller dan snel. Bijkomend voordeel is dat Google dan ook sneller kan indexeren.

Kies (en koop!) een snel thema

De basis van een snelle website en SEO staat en valt bij een goed thema. Hoe minder poespas, des te makkelijker én sneller de site laadt. Het is misschien een spannende gok, maar als je een thema koopt kan je vaak veel meer. Zelf twijfelde ik ook lang. Want wat als ik er nu binnen een halfjaar op uitgekeken was? Maar houd voor ogen dat een betaald thema vaak niet alleen sneller is (mits je goede research hebt gedaan), ook kan je het helemaal aanpassen naar je smaak. Dus ik zeg: doen!

Schaf WP Rocket aan

Op Weblish staat veel duidelijker dan ik ooit zou kunnen vertellen wat de voordelen zijn van WP Rocket, dus daar ga ik mijn handen verder niet aan branden. Wat ik je wel zou willen adviseren is om je vooraf goed te verdiepen in de juiste instellingen. Een alternatief is het inschakelen van een technische VA die snel met je meekijkt en het zo voor je oplost.

Zorg ervoor dat je afbeeldingen niet te groot zijn

Wanneer je lezer op de site komt en elke keer moeten er gigantische afbeeldingen worden geladen, dan komt dat de snelheid niet ten goede. Je kunt er daarom voor kiezen ze vooraf te comprimeren. Alternatief is een plug-in installeren die dit automatisch doet. Zo blijven je afbeeldingen klein, zonder in te boeten op de kwaliteit. Zelf gebruik ik hiervoor Smush.

Smush Image Optimization tips SEO

SEO tips: verbeter je vindbaarheid

In dit laatste onderdeel wil ik dieper ingaan op de vindbaarheid. Hierboven staat onder andere hoe je een gedegen tekst schrijft, hoe Google je website überhaupt vindt en waarom je moet werken aan interne linkstructuur. Maar hoe verbeter je die vindbaarheid?

Zorg dat je goed leesbaar bent op mobiele telefoons

Bijna iedereen leeft met zijn mobieltje in de hand. Even iets opzoeken? Zo gepiept! Maar dan moet je website natuurlijk wel goed werken op een smartphone en is het zaak dat er geen teksten buiten beeld vallen. Let er dus op dat het door jou gekozen thema compatible is met een mobiele telefoon en dat je erop blijft letten dat zich hier geen gekkigheden voordoen.

Bereid je voor op Voice Search

Het zou me verbazen wanneer dit niet de toekomst is. En wat is het verschil tussen tikken en praten? Juist – het aantal woorden. Probeer dus ook letterlijk vragen te gebruiken in je artikel die in Voice Search gesteld zouden kunnen worden.

Passen je categorieën wel bij jou?

Bij het optimaliseren van je site werk je van boven naar beneden. Dat betekent dus dat je eerst kritisch gaat kijken naar het frame van je site. Zit er een logische structuur in? Als jij een lezer was, wist je dan precies hoe je moest navigeren?

Categorieën optimaliseren

Wanneer je hebt kunnen vaststellen wat bij je past, is het zaak die categorieën te optimaliseren. Dat houdt niet veel meer in dan hoe je dat bij een blog zou aanpakken. Vul per categorie in wat je hier kunt verwachten, link intern naar de belangrijkste blogs uit die categorie en optimaliseer ook voor Google – mits je hierop gevonden wil worden.

Moet je tags gebruiken?

Naast categorieën kun je ook tags gebruiken. Om even een voorbeeld te geven: hieronder zie je een printscreen van mijn categorie ‘Opvoeding’. Subcategorie daarbinnen is ‘Baby en dreumes (0-2 jaar)’.

De lezer weet precies wat hij daar kan verwachten. Nu kan het zo zijn dat je op de website komt omdat je alleen maar informatie zoekt over baby’s. Je zou dan op drie manieren kunnen zoeken:

  • Via de algemene zoekfunctie kunnen kijken wat ik daarover geschreven heb; het nadeel is echter dat je dan alle artikelen tevoorschijn tovert waarin ik ooit heb gesproken over een baby . En dat zijn er nogal wat!
  • Alternatief: op goed geluk zoeken via de categorie Baby en dreumes, die je hierboven ziet staan. Ook hier weer het nadeel dat je ongetwijfeld veel artikelen tegenkomt waar je op dat moment weinig aan hebt.
  • De laatste optie? Via een tag. Je hangt daarmee als het ware een label aan bepaalde blogs die een gemeenschappelijk onderwerp hebben. Je lezer vindt deze gemakkelijk terug in de tagwolk (mits je die hebt) en klikt erop. Daar staan alle artikelen die voor hem van belang kunnen zijn. En omdat jij hem het zoekwerk uit handen neemt, is de kans groter dat je lezer langer blijft hangen.

Tags optimaliseren

Als je met tags aan de slag gaat, is het belangrijk dat je voor jezelf vaststelt dat het daadwerkelijk een toevoeging is aan je website. Zo niet, dan is het geen must.

Maar goed, stel dat je denkt dat jouw lezer erbij gebaat is als er een tagwolk aan de zijkant staat en hij daardoor makkelijk kan navigeren, dan kan je ook deze tags zelf optimaliseren. Precies zoals bij de categorieën.

Gebruik je zoekwoord voor de titel van afbeeldingen

Hoewel je nog weleens online discussies ziet in hoeverre dit relevant is, gebruik ik mijn zoekwoorden nog steeds in de titel van mijn afbeeldingen. Je kunt dit heel makkelijk doen door de titel aan te passen voor je hem download in je mediabibliotheek.

Gebruik je zoekwoord in de alt tekst van je afbeelding

Ditzelfde geldt voor alt teksten. Officieel zijn ze bedoeld om mensen met een visuele handicap te vertellen wat er op die afbeelding te zien is. Probeer daar rekening mee te houden als je de alt tekst invult. Daarbij is het uiteraard ook belangrijk dat je je zoekwoord gebruikt, zodat iemand die op een bepaalde afbeelding zoekt ook bij jouw blogpost uit kan komen.

Gebruik afbeeldingen en video om je artikel te verduidelijken

Google waardeert het als je tussendoor afbeeldingen en video’s gebruikt om je artikel nog duidelijker te maken. Je lezer trouwens ook.

Schrijf een sterke meta-description

Oftewel: de tekst die de lezer zou kunnen zien in de zoekresultaten. Met de nadruk op kan; soms geeft Google hier zijn eigen draai aan! Prikkel de aandacht, gebruik een call to action of verleid met een belofte (die je vervolgens uiteraard waarmaakt in je tekst).

Je kunt je DA en PA niet zomaar opkrikken (op een nette manier)

Waar ook vaak vraag naar is: hoe krijg je een hogere DA/PA/TF/CF?

Zelf heb ik hem ook te vaak aan Google gesteld. Maar mijn eindconclusie is dat er geen snelweg is naar een hoge DA/PA score. Niet als je op de juiste manier te werk wil gaan, althans. Want er zullen ongetwijfeld websites zijn waar je tegen betaling een aantal backlinks kan krijgen, je kunt andere bloggers betalen om jou van relevante linkjes te voorzien etc. Maar of dat op de lange termijn werkt? Uiteindelijk heb je zelf nog steeds het meeste baat bij een organische vorm van linkbuilding, sterke artikelen en heel, heel hard werken. Ben jij bereid om dat te doen?

Als je nog iets mist in deze lange lijst met SEO tips, laat het me dan weten! Ik zal ze eens in de zoveel tijd nalopen en waar nodig aanvullen.

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

2 thoughts on “99 SEO tips die iedereen zou moeten kennen

  1. Hoi Merel,

    Wat een super fijn artikel. Het duizelt me nu wat voor mijn ogen, maar ga er zeker mee aan de slag. Ben nu bijna een jaar aan het bloggen. Vindt het nog steeds super leuk. Wil me er dan ook verder in gaan verdiepen. Te beginnen met seo. Dus door artikel komt als geroepen! Nogmaals thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *