groeien instagram account algoritme

Het echte geheim om te groeien met Instagram

Online vliegen de cursussen met ‘het geheim’ van groei op Instagram je om de oren. Met een beetje pech kost het je nog een berg geld ook. Maar is dat nodig? Is het niet zo dat er eigenlijk iets heel anders belangrijk is dan het toepassen van wat standaard trucjes? In dit artikel vertel ik je wat volgens mij het echte geheim is van Insta-groei. Lees dus snel verder zodat jij ook geen honderden euro’s hoeft uit te geven!

Meer volgers op Instagram

Hoe kan je groeien met je profiel?

Instagram is voor veel bloggers onderdeel van het bedrijf. Daarom wordt alles uit de kast getrokken om maar zoveel mogelijk volgers binnen te ‘harken’:

  • Gelikte profielen met de zogeheten presets (filters) die zorgen voor een stabiele eenheid
  • Volgers kopen en dan hopen dat de organische groei vanzelf volgt
  • Fotosessies (zowel betaald als onbetaald) om de feed te voorzien van de mooiste foto’s)
  • De juiste hashtags gebruiken om jouw publiek te bereiken
  • Elke dag een foto plaatsen op een nauwkeurig uitgezocht tijdstip in de hoop dat dan meer mensen hem zien en liken/reageren
  • Cursussen volgen waarin elke keer weer hetzelfde wordt gezegd en niemand je het echte geheim vertelt

Wat is het nut van volgers en interactie?

Hoe meer volgers je hebt, des te meer profijt je hebt van Instagram. Bepaalde bedrijven willen graag met je samenwerken en daarvoor betalen, omdat het voor hen een vorm van reclame kan zijn. Daarbij krijg je bij 10.000 volgers de befaamde (en zeer gewilde) swipe-functie, waarmee je het je lezers nóg makkelijker maakt snel om je blogs te lezen. Zijn leuke voordelen dus!

Waar gaat het mis?

Je ziet regelmatig bloggers die hier dus inderdaad hard aan werken en daarmee op een mooi aantal volgers komen, waarna ze ontdekken dat van alle volgers slechts een handvol de moeite neemt om foto’s te liken en/of zelfs te reageren. En dat steekt: doe je daar zoveel moeite voor? Waarom groei je niet sneller? Waarom liket niemand je foto’s? Ze zijn toch mooi? Je hebt toch laatst honderd euro betaald voor een goede fotoshoot?

Het algoritme krijgt de schuld. Terecht? Daar ga ik het met jullie over hebben!

Wat is nu het echte geheim achter groeien met je Instagram profiel

Investeer je geld alleen in een cursus als je oprecht een goed bewaard geheim te weten krijgt. Anders heeft het geen zin.

Vrijwel elke Insta cursus adviseert om je biografie goed onder handen te nemen: mensen moeten weten waarom ze bij jou moeten zijn. Ook krijg je te horen dat het slim is te beseffen wie je bent en wat je wil uitstralen. Dat je interactie moet opzoeken met je volgers via de Stories, hoe het zit met je hashtags (welke je zeker gaan helpen) en dat je moet investeren in de volgende cursus, waar je nog meer info krijgt.

Persoonlijk zou ik het niet altijd aanraden, misschien juist omdat ik zelf ook ooit een wat duurdere cursus volgde.

Ja, misschien helpt het inderdaad om beter te begrijpen waar je mee bezig bent. Maar explosief groeien en een trouwe fanbase opbouwen? Dat lukt echt niet met die standaard tips. Daar is simpelweg meer voor nodig. En vertelt de bedenker van jouw cursus dat niet? Dan moet je vooral even doorlezen. Want ik deel die tip vandaag gratis met je!

Groeien doe je vooral wanneer je authentiek bent

Wat me heel erg opviel in de documentaire ‘Ik ben influencer’ op Videoland, is dat de groei bij deze drie niet compleet doordacht is. Natuurlijk zijn er genoeg Instagrammers die elke stap minutieus plannen, maar het échte succes zit vooral in authenticiteit. Lekker jezelf zijn dus. Want dat is vele malen belangrijker dan alles volgens het boekje doen.

echte geheim instagram groeien algoritme

Even heel eerlijk (en niet aardig): ook om deze reden kan het zijn dat je niet genoeg interactie krijgt

Mensen haken vanzelf aan als je iets leuks en origineels te melden hebt, gaan je foto’s opzoeken als je net even anders bent dan de rest. Zeker tegenwoordig, omdat het aanbod zo immens is. Daarmee maak je jezelf (veel) minder afhankelijk van het algoritme. Als je anderen echter niet weet te inspireren, entertainen en/of geen verhaal vertelt wat zij willen horen, dan houdt het allemaal een beetje op.

Is geen leuke mededeling misschien, maar wel hoe het werkt. Ik kijk bij goede vrienden bijvoorbeeld wel uit mezelf naar hun feed als ik ze even niet zie. Van grotere Instagrammers ga ik bijvoorbeeld naar Chantal Janzen, de Huismuts, Xelly en Vet Gezellig. Iedereen die ik zelf opzoek, vind ik oprecht iets toevoegen aan Instagram. En, surprise-surprise: zij gebruiken vrijwel geen van allen filters, drie van de vier gaat niet voor een gelikte feed en ze houden zich ook niet altijd vast aan standaard tijden.

Hét geheim van Insta-groei nog even samengevat

Je feed kan dus nog zo mooi zijn en prachtige foto’s hebben, originaliteit is gewoon zo belangrijk. Denk maar aan Rumag, Darum, Lieve Syl en Whatsupjeboterham: die deden iets dat niemand anders deed. Kajs typetjes precies hetzelfde.

Mensen zitten immers op Instagram voor:

  • Entertainment
  • Inspiratie
  • Soms ook: een goed verhaal onder je foto

En even eerlijk? Als je, net als ik, foto’s deelt van je gezin in een wat geliktere setting dan de werkelijkheid, dan komen mensen echt niet massaal volgen en hartjes uitdelen. Het is namelijk alleen maar bijzonder of boeiend als je er dan een goed verhaal bij vertelt. En dan nog moet je maar net zien dat volger X de moeite neemt om dat hele stuk te lezen. Dat lukt alleen maar als je een band krijgt – en die band ontstaat weer doordat je hem of haar weet te entertainen, inspireren etc… Een vicieuze cirkel dus.

Dat ik bijvoorbeeld een relatief lage interactie heb, ligt er gewoon aan dat ik niet per se een meerwaarde bied met mijn feed. En dat vind ik niet erg: mijn ambitie ligt niet op Instagram, ik gebruik het meer ‘voor de leuk’. Een strategie bedenken, past niet bij wie ik ben en wat ik wil uitstralen. Nu de ‘concurrentie’ bovendien zo groot is, moet ik wel met iets heel bijzonders komen om daar bovenuit te steken. Of het grootste deel van mijn dag besteden aan liken, reageren bij anderen, stories opnemen… Zolang je daar geen zin in hebt, moet je genoegen nemen met hoe het nu gaat. Algoritme of niet.

Wat moet je dan met Instagram (als blogger)?

Probeer Instagram iets meer te zien als het platform dat het ooit was: een manier om foto’s te delen – in het geval van mamabloggers dus waarschijnlijk vooral van jou en je gezin, foodbloggers van mooi opgemaakte borden en reisbloggers van de prachtige plekken die je elders in de wereld zag.

De verhalen onder je foto gebruik je om iets meer over jezelf te vertellen en de hashtags om de juiste doelgroep mee te bereiken. Laat het verder los en geniet ervan. Of werk keihard om er je beroep van te maken – maar dan moet je het écht goed aanpakken en investeren in professionele fotografen, uitzonderlijke locaties en andere originele manieren om jezelf neer te zetten. Met de standaardfoto’s ga je het simpelweg niet redden.

Heeft een strategie helemaal geen nut?

Het ligt niet zo zwart-wit. Een strategie kan zeker nut hebben, maar zonder authenticiteit kom je alsnog niet zover. Je kan prima via omwegen (het kopen van volgers, namaken van andermans foto’s en video’s of inhaken op trends) groeien. Maar echte duurzame groei en een trouwe aanhang creëer je alleen maar als je aansluit op de wens van het publiek. Als je vernieuwt, authentiek bent en iemand waartegen anderen kunnen opkijken.

Waarom ik dit artikel schreef?

Ik schrijf deze blog niet om te sneren onder het mom van eerlijkheid, maar omdat ik steeds vaker zie dat bloggers worstelen met hun interactie op Instagram. Ik denk persoonlijk echt dat het aanzienlijk simpeler kan: of je kiest voor een échte strategie en maakt van Instagram je werk (los van je blog dus), of je accepteert dat je likes niet de pan uit rijzen en laat het los. Dat scheelt een berg frustratie.

En ik weet ook dat ik in bovenstaande tekst hier en daar wellicht wat kort door de bocht ga, maar mijn doel is om je te stimuleren er eens kritischer naar te kijken. Instagram zet nou eenmaal de boeiendste mensen bovenaan in je feed – omdat je ze altijd liket of omdat ze sowieso veel interactie genereren (zoals bekende Nederlanders). Dat is toch logisch? Ondanks dat jouw foto’s misschien minstens zo boeiend en inspirerend zijn voor je gevoel; je zal toch een keus moeten maken. Waar ligt jouw prioriteit en ben je wel echt vernieuwend en anders ten opzichte van de rest?

En nu jij: hoeveel tijd investeer je in Instagram? Gebruik je het medium als een manier om volgers aan je te binden? Voel je frustraties als je likes teruglopen? Of kan je het prima relativeren?

Volg je Bloggen baart kunst al via Instagram?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *