Gezond thuiswerken: voorkom dat je dichtgroeit!

gezond thuiswerken voorkom dat je dik wordt

Thuiswerken staat vaak garant voor een ongezonde leefstijl als je niet uitkijkt. Hoe voorkom je dat je dichtgroeit? Hoe maak je de juiste keuzes? Hopelijk helpt dit artikel je daar een beetje bij!

Thuiswerken en ongezond eten: het sluipt erin

Inmiddels werk ik zo’n vier à vijf jaar vanuit huis. Als blogger/tekstschrijver doe je vooral zittend werk en de keuken is doorgaans dichtbij. In de kastjes ligt de chips keihard je naam te roepen, is chocolade binnen handbereik en zo rond een uurtje of tien ‘s ochtends merk ik vaak een kleine dip. Dan moet ik eigenlijk iets eten. De verkeerde keus is zo gemaakt.

Door de jaren heen heb ik gemerkt dat afvallen een lastige strijd is. Daar helpt het thuiswerken niet bepaald aan mee natuurlijk: ik hoef geen wandelingetjes te maken naar collega X, neem niet zo vaak vrijwillig de trap in plaats van een lift en er is geen sociale controle die je ervan kan weerhouden die derde donut ook naar binnen te schuiven.

gezonder thuiswerken doe je zo tips

Thuiswerken is, kortom, niet zo’n handige keus voor de slanke lijn. Niet als je, zoals ik, de toepasselijke discipline hebt van een pepernoot. Omdat het je werk echter ten goede komt als je een beetje gezond en gebalanceerd eet, besloot ik er toch een blog aan te wijden. Want hoe voorkom je nu dat je dichtgroeit als je thuiswerkt?

Tips om gezonder thuis te werken

Drink veel water (en thee)

Er zijn genoeg redenen om te kiezen voor water en thee:

  • Je lijf heeft water nodig
  • Voldoende water drinken is goed voor een stralende huid (best handig als je thuiswerkt: wanneer je te veel binnen zit, heb je toch enigszins gebrek aan zonlicht en gezonde buitenlucht)
  • Water bevat geen calorieën
  • Hoe meer je drinkt, des te voller je zit; daardoor is de kans ook kleiner dat je de verleiding niet kan weerstaan en toch het halve keukenkastje leeg snaait
  • Je moet vaker plassen: alle beweging telt!
  • Het is een gezondere keuze, positief gezien bespaar je jezelf de extra suikers die je zou binnenkrijgen via sap, cola of een andere frisdrank

Ga sporten naast je werk

Hoewel ik echt niet zo’n groot liefhebber ben van beweging, weet ik zeker dat er voor iedereen wel een soort sport is waar je blij van wordt. De één maakt zijn hoofd leeg tijdens een rondje hardlopen, de ander fitnesst of zwemt en een derde, zoals ik, gaat lekker dansen.

Wanneer je thuiswerkt, zit je vaak vooral en dat gaat ten koste van sport. En dat terwijl bewegen juist zo goed voor je is – voor je lichaam, maar ook voor je hersens en je dopamine-level. Dus het is een win-winsituatie. Maak dus gewoon tijd vrij om iets te doen waar je blij van wordt!

Kies gezonde snacks

Misschien herken je de dip rond 10 uur ‘s ochtends die ik daarnet beschreef wel. Je bent dan geneigd iets makkelijks te kiezen, vaak toch iets ongezonders (een koekje, stukje chocola of wat chips). Daarom probeer ik elke dag rond die tijd fruit te pakken. Dat voorziet in mijn zoete trek, maar is een stuk beter dan dat koekje. Bovendien helpen de vezels je aan een voller gevoel, waardoor je niet snel nog een graai in de kast doet. Ditzelfde doe ik trouwens soms ook rond 15.00 uur, vanwege diezelfde dip. Dan pak ik bijvoorbeeld snoeptomaat of komkommer – samen met de kinderen.

Neem afstand, het liefst elk uur

Het is goed voor je om af en toe even afstand te nemen van je werk. Ook fysiek. Dus als je jezelf aanwent om elk uur een minuutje of vijf op te staan, je uit te strekken, iets te gaan halen op een andere verdieping of een lekkere kop thee te zetten (kom je meteen aan je noodzakelijke hoeveelheid vocht op een dag), dan help je je lijf ook een handje. Hopelijk krijg je er nieuwe energie van en wellicht zelfs een briljante ingeving.

Doe kleine oefeningen tijdens je werk

Ik zag eens een televisieprogramma waarbij ambtenaren werkten terwijl ze op een hometrainer zaten. Zo leverden ze energie aan het bedrijf, maar konden ze meteen ook trainen. Briljant bedacht! Nu ga ik er vanuit dat niet iedereen een bureau met hometrainer heeft, maar er zijn genoeg work-outs die je zittend kan doen. En het hoeft niet groots te zijn. Wat dacht je van het aanspannen van je buik terwijl je werkt? Iets is nog altijd beter dan niets.

Kortom, zorg dat thuiswerken je geen extra kilo’s oplevert

Als je kiest voor fulltime thuiswerken, heb je minder tijd om te kunnen werken aan je conditie en lijf. Daarom is het extra belangrijk dat je er wel een aantal uur voor vrijmaakt, zodat je niet langzaam dichtgroeit. Maak bewustere keuzes als je iets te snacken neemt (zeker wanneer je van nature liever een stuk chocola pakt of een koekje dan een stengel bleekselderij) en ga af en toe lekker trainen. De oude Romeinen zeiden het immers al: mens sane in corpore sano – oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam.

Let jij op wat je eet tijdens het thuiswerken?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *