Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blogpost?

Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blogpost

Zonder de druk enorm te willen opvoeren: een goede blogtitel is erg belangrijk. Maar hoe schrijf je nu een fantastische titel die opvalt en waar ook nog eens je focus keyword prominent in voorkomt? In dit artikel ga ik je daarbij helpen!

Waarom is een goede titel zo belangrijk voor je blog?

Je titel is, zeker op social media, het eerste dat mensen zien. Wanneer je daar iets hebt staan als ‘Wij hebben een fiets gekocht’ zal dat minder interesse opwekken dan ‘7 plekken die je alleen met je vouwfiets kan bereiken’. Dat verhoogt de druk natuurlijk. Want je kan nog zo’n monsterlijk goede blog hebben geschreven, als je titel geen enkele aandacht trekt zal je artikel helaas een digitale wisse dood sterven. En dat wil je niet, toch?

Waar moet een goede titel dan aan voldoen?

Eigenlijk is het vrij simpel (en daarmee meteen een uitdaging):

  • Prikkelen/de aandacht grijpen
  • De belofte waarmaken (dus geen clickbait als ‘Hoe 3-jarige Liam een hond van de verdrinkingsdood redde’ als de peuter slechts zijn moeder riep)
  • Duidelijk zijn

Hoe schrijf je een goede blogtitel? 7 handige tips

Wees origineel om op te vallen

Durf een beetje te spelen met woorden en met de inhoud van je blogpost. Soms is het juist het ongebruikelijke dat de aandacht trekt.

  • 9 redenen om deze Kerst helemaal niet naar je schoonouders te gaan
  • Waarom je maar beter niet aan de iPhone … kan beginnen
  • 7 huishoudklusjes die je mooi kan delegeren aan je peuter

Schrijf een duidelijke blogtitel

Je titel moet de lading dekken. Wanneer je iets schrijft over ‘Hoeveel nut heeft het om je in te schrijven bij PR bureaus?‘ maar je titel zegt slechts: ‘Waarom schrijf je je blog in?’ dan ziet niemand de link.

De eerste is een stuk specifieker. Daarmee baken je wellicht je lezerspubliek af, maar is de kans groot dat mensen die erop klikken daadwerkelijk jouw informatie willen lezen. En dat is dan weer goed voor je bouncerate (hoelang mensen op je site blijven; hoe langer hoe beter). Bovendien, zou jij klikken op die tweede titel?

Voorkom kromme zinnen

Zeker wanneer je de groene bolletjes van Yoast trouw volgt (iets dat je overigens niet zou hoeven doen) ben je misschien geneigd om heel krampachtig je zoekwoord te verwerken in de titel. Liefst helemaal vooraan. Maar soms werkt dat voor geen meter. Waar zou jij bijvoorbeeld sneller op klikken:

  • Roze tuinstoelen: je kan er niet zonder deze zomer
  • Waarom je deze zomer niet zonder roze tuinstoelen kan

Niet alleen is de tweede titel prikkelend (waarmee je aan de eerste voorwaarde hebt voldaan), ook loopt hij een stuk lekkerder.

Sla alle originele en aansprekende titels die je tegenkomt op in een apart bestandje

Er komt een moment dat je echt geen idee meer hebt wat je nog kunt maken van die ene blogtitel. Dan is het handig wanneer je in je telefoon, notitieboekje of waar dan ook een lijstje hebt dat je kunt raadplegen. Welke blogtitels vond je zelf fantastisch en waarom? Kan je jouw eigen blogpost voorzien van een soortgelijke titel?

Laat het soms even rusten

Het kan tijdelijk voldoende zijn om een titel mee te geven aan je blogpost die gewoon de lading dekt. ‘Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blogpost?’ is ook niet heel spannend, maar je weet als lezer wel meteen waarom jij er iets aan kan hebben.

Kijk het trucje af van grote online magazines

LINDA is koningin in het verzinnen van goede titels. Wanneer ik op de website kom, klik ik altijd vier artikelen door – zelfs als ik me nog zo stellig had voorgenomen om dat absoluut niet te doen. Is natuurlijk allemaal een kwestie van briljante marketing. Het mooie daarvan is dat jij dat trucje ook kan leren. Bestudeer de titels waarop je doorklikt en analyseer wat de reden is dat je doorklikt.

Maak er een lijstje van

Deze tip staat bewust helemaal onderaan. Niet omdat het niet zou werken – in tegendeel – maar omdat je volgens mij moet zien te voorkomen dat je hele blog bestaat uit lijstjes. Dan wordt het te veel. Bovendien is het schrijven van blogposts dan meer een soort productiewerk en dat gaan je lezers eraan af zien. Het voordeel van een lijstje is dat deze vaak wel enorm prikkelt, zeker als je kiest voor ongebruikelijke getallen (oneven, geen meervoud van vijf).

Hoeveel aandacht besteed jij aan het schrijven van een goede blogtitel? Heb jij al een bestandje waarin je goede titels opslaat?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *