Hoe schrijf je goede sponsored content?

Hoe schrijf je goede sponsored content

Wat is sponsored content nu eigenlijk? Waarom willen bedrijven zo graag follow linkjes in jouw blog en hoe schrijf je een goede organische blog zonder je eigen lezerspubliek te verliezen?

Wat is sponsored content?

Sponsored content is eigenlijk niets anders dan een blog waarin je één of meerdere betaalde links verwerkt. Deze kan zowel follow als no follow zijn, afhankelijk van de afspraken die je maakt met de opdrachtgever. Overigens willen bedrijven meestal follow links. Je kunt twee soorten sponsored content onderscheiden.

Reclame

Onderdeel van een reclamecampagne kan zijn dat het bedrijf bloggers inschakelt om een artikel te schrijven waarin je duidelijk spreekt over hun nieuwste smartphone of dat ene geweldige matras. Wanneer je als consument maar vaak genoeg voorbij ziet komen dat je die iPhone of Samsung moet hebben, sla je (hopelijk voor het bedrijf) vanzelf aan het twijfelen.

Artikelen onder deze noemer hebben vaak titels als:

  • Waarom je de Samsung … niet mag laten liggen!
  • 11 redenen waarom de iPhone … zoveel beter is dan zijn voorganger
  • Lekker slapen? Dankzij het … matras lig je lekkerder dan ooit
  • Strak in je vel voor de zomer? Dan moet je deze … hebben!
  • Zin in een feestje? … geeft je de lekkerste cocktails deze zomer

Het valt dus duidelijk op dat je reclame maakt. Onder deze blogs vind je vaak een zinnetje waarin staat dat het een samenwerking betreft of onderdeel is van de reclamecampagne van bedrijf X. Bovendien geldt hiervoor vaak de afspraak dat ze na een jaar weer offline mogen.

Organisch geschreven blog

Daarnaast bestaat er een meer verborgen soort sponsored content: de organisch geschreven blog. Hierin schrijf je een blogpost die je normaal ook zou kunnen posten, maar je verwerkt een link naar keus. Denk aan:

  • De 7 tofste slaapkamertrends van 2019
  • Hoe bouw je een kantoor aan huis?
  • Waarom dons voor een betere nachtrust zorgt

Het zijn dus gewoon informatieve artikelen die op zichzelf zouden kunnen scoren in Google. Het enige verschil is dat je een betaalde link verwerkt op een manier die nauwelijks opvalt voor je lezers én voor Google. Vaak vragen bedrijven hierbij of je ook één of meerdere interne links in het artikel wil plaatsen en naar een betrouwbare derde website die niet direct concurreert.

Waarom willen bedrijven een organisch geschreven blog?

Het doel van sponsored content is in de eerste plaats dat jij je lezers inspireert. Door daarbij een linkje te plaatsen naar website X verleid je ze hopelijk om door te klikken en iets te bestellen bij het bedrijf. Bovendien is de kans hoger dat je met een organisch geschreven blog zelf ook hoog in de zoekresultaten terechtkomt en daarmee de kans op succes voor het betreffende bedrijf dus ook weer vergroot.

De zin en onzin van follow links

Waarom willen bedrijven graag een follow link in je tekst?

Bedrijven nemen graag sponsored content af met daarin één of meerdere follow links, omdat deze meer waarde hebben voor Google dan no follow links. Jij vertelt Google namelijk met jouw betrouwbare website dat je voor informatie over raamdecoratie, tuinmeubelen of badkamers bij bedrijf X moet zijn. Daarmee komen zij hoger in de zoekresultaten op relevante zoekwoorden en zullen dus uiteindelijk meer omzet gaan maken.

Waarom je geen follow links mag gebruiken van Google

De eeuwige discussie onder bloggers draait om de vraag: mag je follow links gebruiken voor een betaalde blog? Als je het Google vraagt niet. Zij willen eerlijke zoekresultaten, maar vooral ook dat een bedrijf alleen voorsprong kan krijgen op de rest door een advertentie af te nemen bij Google zelf. Kortom, het is vooral een financiële kwestie.

Hiermee hopen ze de scheefgroei tegen te gaan die ontstaat wanneer bedrijven met een flink budget honderd gesponsorde blogs kunnen afnemen en bedrijven met klein budget geen.

Wat schrijft Nederlandse Reclame Code voor?

De Nederlandse Reclame Code (NRC) is een verzameling aan regels en voorwaarden waaraan reclame zou moeten voldoen, opgesteld door Stichting Reclame Code. De Reclame Code Commissie toetst reclame-uitingen aan de NRC. Zij schrijven voor dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn en niet mag misleiden. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een afbeelding gebruiken of de opmerking ‘dit is een samenwerking’ plaatsen.

Overigens is een uitspraak van de Reclame Code Commissie niet juridisch bindend. Om te zien of je echt tegen de wettelijke bepalingen ingaat, zal er een rechtszaak moeten plaatsvinden.

Reclamecode Social Media

Wat interessant is: de adverteerder is volgens de Reclamecode Social Media (RSM) verplicht om jou als ‘verspreider’ in te lichten over de inhoud van de RSM en je te stimuleren je aan deze regels te houden. Je kunt hier meer over lezen in art. 6, lid 1.

Wanneer je dus wordt gemaild door een bedrijf kan je hen hierop wijzen. Zeker wanneer ze expliciet van je vragen om nergens in de tekst te vermelden dat je een betaling hebt ontvangen voor je sponsored content.

Het verschil tussen sponsored content en een advertorial?

Advertorials zijn aangeleverde teksten vanuit het bedrijf, sponsored content schrijf je zelf.

Hoe schrijf je organisch geschreven sponsored content?

Hou vast aan je eigen normen

Sommige adverteerders proberen echt het onderste uit de kan te halen. Houd tijdens de onderhandelingen daarom echt rekening met jouw wensen, aangezien het jouw website is. Wil jij liever geen follow links plaatsen? Of vind je het belangrijk dat in jullie overeenkomst staat dat de blog na een jaar weer offline gehaald zou kunnen worden? Kaart dat vooraf aan!

Schrijf geen teksten tegen je principes of zin in. Dat geldt trouwens ook voor onderwerpen: linken naar online seksshops of casino’s moet je nooit doen wanneer je daar niet achter staat. Sowieso niet voor het geld, dan kan je beter je tijd besteden aan adverteerders die wel bij jou en je doelgroep passen.

Hou het informatief

Hoewel je wellicht geneigd bent er toch een soort reclame van te maken (‘Waarom de tuinstoelen van X zo fantastisch zijn’ of ‘Een hangmat van … is pas echt genieten’), kan je volgens mij beter een algemeen en informatief artikel schrijven. Uiteindelijk heb jij ook nog iets te winnen bij deze samenwerking: potentiële nieuwe lezers.

Voorbeeld

Tuinstoelfabrikant X benadert je met de vraag of je sponsored content wil schrijven. Mogelijke onderwerpen voor een algemene blog:

  • Hoe maak je de tuin zomerproof? (nieuwe barbecue, prachtige bloemen en een nieuwe tuinset)
  • Zo blijft je tuinset mooi deze winter (tips voor onderhoud, in de schuur zetten, juiste schoonmaakmiddel, kwaliteit stoelen)
  • 7 musthaves voor een kinderverjaardag in de zomer (partytent, trampoline, stevige tuinstoelen)

Schrijf zoals je normaal zou doen

Dat je betaald wil worden, begrijpen je vaste lezers best. Dat wil echter niet zeggen dat ze het prettig vinden om dagelijks overvoerd te worden met hysterische teksten waarin je bijna schreeuwt dat product X een echte musthave is. Schrijf daarom zoals je normaal ook zou doen. Dan valt het minder op, hebben ze iets aan je teksten en de adverteerder wellicht ook.

Wat vraag je voor een geschreven artikel met 1-2 linkjes?

Een belangrijke vraag, zeker omdat sponsored content vaak een groot deel van je maandelijkse inkomsten is.

Een bekende basisformule om jouw marktwaarde te berekenen is € 50,00 en daarbij per elke volgende 1.000 unieke bezoekers € 10,00 extra.

  • Met 1.000 unieke bezoekers zou je dan neerkomen op € 50,00 + € 10,00 = € 60,00
  • Bij 10.000 unieke bezoekers op € 50,00 + € 100,00 = € 150,00

Dit bedrag kan echter stijgen of dalen als je er ook andere gegevens in meeneemt. Denk bijvoorbeeld aan een hoge DA/PA of juist een lage waarde. Maar als basis is het dus wel goed om dit in gedachten te houden. Durf te vragen wat je waard bent.

Schrijf jij weleens sponsored content? Gebruik jij follow links of onderhandel je met de andere partij tot je aan alle verplichtingen van Google en de RCC kunt voldoen?

Volg je Bloggen baart kunst al op Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *