Zo krijg je (veel) meer verkeer via Google

Als blogger kan Google van wezenlijk belang zijn voor je maandelijkse bezoekcijfers en daarmee dus ook voor je inkomsten. Maar hoe kom je nu op nummer 1 in Google? In deze blog deel ik handige tips met je die mij verder brachten en vertel waar je nog meer op kunt letten.

Het belang van bezoekers voor je website

Sinds een paar jaar is bloggen mijn lust, leven en inmiddels ook baan geworden. Om te kunnen leven van mijn blog is het onder andere zaak dat ik maandelijks voldoende bezoekers op de site krijg. Maar hoe doe je dat? Facebook bant immers bedrijven door ze minder te tonen in de timeline van je volgers (tenzij je er advertentiebudget tegenaan gooit) en via Instagram draait het vooral om leuk contact met je volgers.

In deze blog licht ik een tipje van de sluier op. Ik ga namelijk in op het updaten van oude content: wat is het belang daarvan en hoe doe je dat?

Meer bezoekers via Google

Wanneer je meer bezoekers op je website wil krijgen kun je inzetten op twee mogelijke opties:

  • Google
  • Pinterest

Over hoe je onbetaald kunt scoren via Pinterest schreef ik eerder al een artikel. Daarom ga ik in deze blog echt in op bezoekers via Google.

Hoe krijg je bezoekers via Google?

Voor wie nog niet al te lang bezig is met bloggen een korte samenvatting: wanneer een willekeurige Nederlander iets wil zoeken via Google krijgt hij honderden resultaten te zien. Stel dat iemand iets wil weten over borstvoeding, dan tikt hij die zoekterm in. Wanneer jij daar een informatief stuk over hebt geschreven, verschijnt jouw blog in de zoekresultaten. En pak je het goed aan, dan sta je misschien zelfs bovenaan.

Waarom is het belangrijk om het eerste zoekresultaat te zijn?

Op zich vrij logisch waarschijnlijk, maar voor de volledigheid licht ik dit toch even toe. Uit onderzoek bleek dat bijna 20% van alle mensen die iets zoekt via Google (of een andere zoekmachine) klikken op het eerste zoekresultaat. Wanneer je op verschillende blogs bovenaan komt te staan, leidt dat tot leuke resultaten op maandbasis. Zo wordt mijn blog met babyshower spelletjes maandelijks minimaal 2.000 keer gelezen. Hoef je verder niets voor te doen, behalve dan zorgen dat de blog up-to-date blijft.

(bron)

Hoe kom je op 1 in de zoekresultaten van Google?

Is er zoiets als Het Geheim?

Als er één manier was om op 1 te komen in Google dan zou iedereen hem gebruiken. Volgens mij bestaat er dan ook niet zoiets als dé tactiek om hoog in de zoekresultaten te kunnen verschijnen. Er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden en met wat gezond verstand kom je best ver.

Mijn manier?

Door de jaren heen leerde ik veel. Bijvoorbeeld van andere bloggers die vertelden hoe zij het aanpakten. Ook deed ik een aantal cursussen, zowel gratis als betaald, en heb enorm veel blogs gelezen met SEO trucs. Dat alles maakt dat ik inmiddels redelijk weet waar ik mee bezig ben.

Oude content updaten

Onderdeel van mijn tactiek is het updaten van oude content. Maar hoe doe je dat? Zeker wanneer je al ruim 1700 blogs online hebt staan, is het niet bepaald een klus waar je naar uitkijkt. Er zijn dagen dat ik me afvroeg waar ik in vredesnaam aan begonnen was en waarop ik per direct wilde stoppen met mijn zelfopgelegde bulkhoeveelheid werk. Toch zette ik door en inmiddels met resultaat: ik stijg langzaam maar zeker.

Hoe update je 1700 blogs?

In een notendop zal ik met jullie delen op welke manier ik mijn website aan het updaten ben. Het voordeel hiervan is dat je zelf het wiel niet hoeft uit te vinden. Het nadeel is dat je weliswaar een gestructureerde manier in handen krijgt, maar je het werk nog altijd zelf moet doen.

Zorg dat je categorieën goed op orde zijn

Er moet logica in je website komen. Je kunt niet starten zonder dat je categorieën goed op orde zijn. Bedenk wie je bent en wat je wil uitstralen, pas daar alles op aan. Het kan handig zijn om ook eens goed te kijken waarover je ongeveer geschreven hebt. Probeer balans te krijgen. Als je een categorie hebt met ongeveer 10 blogs tegenover enkele met 100, dan zou ik die kleine nog eens overdenken.

Bedenk een format waaraan elke blog moet voldoen

Wil je er bijvoorbeeld altijd een YouTube video in? Of veel plaatjes? Juist niet? Verzin iets dat bij je past en waarmee je elke blog op je website dezelfde uitstraling kunt geven. Dat creëert eenheid en is prettig voor je bezoekers, zeker wanneer ze blijven doorklikken.

Loop alle blogs na

Zelf deed ik dit per categorie, omdat je dan elke keer behapbare stukjes kunt doen. Wat je doet om je content in orde te krijgen:

  • Plaats eerst alle blogs in de juiste categorie
  • Pas elke blog aan je zelfbedachte format aan
  • Kijk of je hem interessant kunt maken voor Google: zit er informatieve waarde aan je stuk? Kun je dat toevoegen?
  • Gebruik de juiste zoekwoorden
  • Loop alle titels na: misschien kunnen ze interessanter of duidelijker?

En dat is absoluut een monsterklus waar je misschien wel een jaar mee bezig bent, maar het is de moeite meer dan waard. Neem er ook liever iets meer tijd voor om het goed te doen dan dat je alles afraffelt. Anders kan je over een jaar weer opnieuw beginnen.

Nog een extra tip: maak een excelbestandje met alle blogs (per categorie). Op die manier hou je veel beter het overzicht, zeker wanneer je wil gaan werken aan de linkstructuur.

Gooi irrelevante blogs weg of herschrijf ze

Ik had een paar series met bloggers online staan en persoonlijk vond ik het niet meer passen bij mijn site. Ik heb ze allemaal verwijderd. Andere blogs die niet relevant waren of slecht geschreven, paste ik aan tot ze wel naar mijn smaak waren. En een paar daarvan bleken hopeloos: allemaal een 410 (deleted content).

Zorg voor een goede linkstructuur

Volgens mij kan je dit het best als allerlaatst doen. Zorg dat je geen verweesde content hebt (blogs waar geen links naar verwijzen) en dat je heel veel linkjes plaatst naar de belangrijkste blogs. Zo maak je aan Google duidelijk waar je website om draait.

Optimaliseer je categorieën en tags

Het fijne aan tags vind ik dat ze een aantal blogs met elkaar verbinden waar je geen directe categorie aan hoeft te hangen. Zo kan je op mijn site allerlei blogs vinden die geschreven zijn over groep 6, maar vind ik het onnodig daar een speciale categorie voor aan te maken. Je kunt ze daarom vinden via een tag.

Wanneer je Google duidelijk wil maken dat je bijvoorbeeld veel hebt geschreven over een specifiek onderwerp dan is het handig deze tags en categorieën ook te optimaliseren. Eigenlijk een beetje op dezelfde manier als je ook met je blogs zou doen. Hiervoor gebruik ik zelf de Yoast (Premium) Plug-in.

Blijf je content updaten

Gebeurt er iets relevants in de wereld, dan zou ik dat zeker in je blog verwerken. En hou regelmatig in de gaten of je niet iets nieuws kunt toevoegen om het artikel ‘van nu’ te houden. Zeker als je schrijft over de digitale wereld: daarin volgen de ontwikkelingen elkaar rap op. En als jij het meest uitgebreide, informatie artikel hebt, dat het meest aansluit op de wensen van jouw potentiële lezer, dan zal Google je vanzelf op nummer 1 plaatsen.

Zo update je oude content zonder erin te verzuipen

Tot slot nog drie tips: als je oude content wil updaten, is het belangrijk dat je er niet in verdrinkt. Zeker wanneer je een beetje op mij lijkt en een soort ‘alles of niets’ mentaliteit hebt.

Plan wekelijks een deel van je tijd in om oude content te updaten

Het scheelt echt als je een afgebakende tijd gaat zitten werken aan het updaten van je oude content. Denk bijvoorbeeld aan vrijdagmiddag, als je normaal gesproken liever rondsurft en onzinnige quizjes doet. Wanneer je dan toch geen normale blogs uit je handen krijgt, kan je misschien wel oudere artikelen verbeteren. Het voordeel daarvan is bovendien dat je wellicht nieuwe inspiratie opdoet. En als je elke week vier blogs verbetert, is dat altijd nog meer dan één keer per maand een stuk of tien.

Verdiep je in SEO

Door echt te investeren in kennis kom je veel meer te weten. Het scheelt soms extra werk. In het begin dacht ik bijvoorbeeld dat Google het focus keyword van Yoast overnam, terwijl de plug-in puur een analyse maakt van je blog en kijkt of hij voldoet aan bepaalde punten om goed/beter gevonden te kunnen worden. Hoe meer je weet, des te beter je updates worden.

Stel geen eindtijd in

Het updaten van oude content kost veel tijd. En hoewel een kleine stok achter de deur niet verkeerd is, kan het stellen van een deadline ook belemmerend en benauwend werken. Je gaat afraffelen, levert half werk en komt alsnog geen steek verder. Neem liever de tijd en doe het goed.

Waar komen jouw bezoekers vooral vandaan? Ben je actief bezig met het updaten van je oude content of staat het op een to do lijstje?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *