Onzichtbaar blijven als blogger? Slecht idee!

In de marketing is het een trucje dat ze eeuwen geleden al ontdekten: zichtbaarheid is de sleutel tot succes. Logisch ook eigenlijk. Doe jij zaken met een bedrijf waarbij je geen idee hebt wie voor je staat? Dat geldt voor bloggers eveneens. Als je lezer weinig binding met je kan krijgen, omdat jij jezelf verborgen houdt, kan dat onpersoonlijk aanvoelen. Daarom dit keer een pleidooi voor de zichtbaarheid – inclusief handige tips voor hoe je leuke én interessante video kan opnemen.

Belangrijk om zichtbaar te zijn

Waarom bewegend beeld verstandig is

De één vindt het heerlijk om urenlang te gaan zitten lezen, maar veel mensen zoeken op social media toch liever het bewegende beeld op. Een korte, maar interessante video over wie je bent, wat je doet en welke evenementen, theatershows of pretparken je leuk vindt, kan je volgers bewegen om er ook heen te gaan. Bovendien zien ze op dat ene filmpje meteen hoe hard die achtbaan richting de looping raast. Of hoe leuk de liedjes zijn van die ene show. Je bereikt, kortom, een nieuw publiek. Mensen die een volgende keer misschien wél naar je website zullen surfen, omdat ze je al een beetje kennen en willen weten wat je te vertellen hebt.

Zo neem je een goede video op

Geen urenlang geneuzel

Bedenk dat we allemaal ontzettend druk zijn. Tenzij mensen op de wc zitten, hebben ze geen zin om urenlang te moeten kijken naar kletspraatjes. Het mag wel, alleen heeft het zakelijk gezien niet heel veel nut – tenzij je grappig bent of interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Zo niet, laat het dan liever voor wat het is. Al zijn er ook jonge Instagrammers die met een heleboel saai geneuzel een schare fans aan zich wisten te binden, dus het is geen onmogelijkheid. Maar

Praat duidelijk

Waarom lijkt me logisch, toch? Probeer een monotone stem te voorkomen, zonder het te forceren. Lekker natuurlijk doen in een (misschien wat) onnatuurlijke positie dus.

Zorg voor goed licht

Misschien vind je het zelf onbelangrijk, maar het is fijner om te kijken naar iemand die er een beetje patent bij zit dan wanneer je – met grote dank aan een verkeerde lichtinval – vermoeid naar de camera kijkt en je gezicht nogal donker oogt. Ga bij een raam zitten of in het zonnetje, maar zorg ook dat je niet hoeft te knijpen.

Zitten in een neutrale omgeving

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben snel afgeleid. Zie ik daar nu een man voorbij lopen achter het keukenraam? Wat doet dat stuk LEGO in de hoek van de kamer en waarom staan overal van die aparte planten? Nou ja, dan ben je mij dus al kwijt. Zorg voor een neutrale achtergrond dus, liefst de muur.

Denk aan je doelgroep

Heb je al een vaste groep volgers die graag meer van je willen zien? Zoeken ze informatie bij je? Willen ze inspiratie? Leer hen kennen. Vraag regelmatig iets aan ze, om te ontdekken wat ze nu eigenlijk leuk vinden en waarom ze jouw kanaal zijn gaan volgen. Daar kan je met je video’s op inspelen. Als je een bedrijf bent (met je blog) dan kan het ook verstandig zijn om jezelf te laten zien en te vertellen wat de meerwaarde is om jouw kennis en kunde in te schakelen.

Ben je dol op beauty, dan is het leuk om te laten zien wat je allemaal met make-up producten kan doen. En een simpel recept kan heel handig zijn om te tonen in een video, zeker als je er een versneld filmpje van maakt – wat weer een extra reden voor anderen kan zijn om jou te gaan volgen.

Gebruik de juiste #’s om gezien te worden

Als je tevreden bent over je eigen filmpjes, gebruik dan ook een # zodat mensen je kunnen vinden.

Kies voor regelmaat

Misschien vind je het te veel gedoe om elke dag je telefoon te pakken en ertegen te gaan zitten kletsen, maar vind je het wel leuk er iets meer tijd en moeite in te steken en wekelijks een toffe video te posten. Dat kan natuurlijk ook. Wanneer je de slag te pakken hebt, is regelmaat belangrijk.

Dus vanaf nu lekker vaak filmpjes op Lotuswritings?

Nee dat niet. Ik heb de slag niet helemaal te pakken geloof ik en als ik het wil gaan doen, dan graag goed. Een voorbeeld in dit geval is voor mij Rachel a.k.a. De Huismuts. Zij begon als interieurstyliste met een mooie, uitgesproken stijl. Die sprak aan. Daarnaast maakt ze hele toffe video’s. Zeker niet van alles, maar wel van een deel van haar leven – op een manier die ook bij haar past. Met humor, eerlijkheid en zonder zichzelf te verliezen. Je kan er verder van vinden wat je wil natuurlijk, maar ze is authentiek en dat spreekt aan. En hoe ‘lekker jezelf’ je ook bent, ook dat kost tijd, werk en moeite.

Beetje jammer trouwens haha, hiermee haal ik mijn eigen pleidooi misschien meteen weer onderuit. Maar aan de andere kant maakt dit me wel bewuster van kansen die ik mogelijk mis omdat ik geen tijd investeer in video als sociaal medium. 

Gebruik jij video als middel om je zichtbaarheid te vergroten? Wat vind jij leuk of lastig?

Volg je Bloggen baart kunst al via Instagram?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *