9 redenen om minder samenwerkingen te doen

waarom minder samenwerkingen doen als blogger

Van buitenaf lijkt bloggen vooral te draaien om (betaalde) samenwerkingen. Maar is dat zaligmakend? Ik besloot, samen met mijn man, om bewust minder te gaan samenwerken met bedrijven. Een opluchting! Waarom? Daar vertel ik je alles over in dit artikel.

Je eerste samenwerking: geweldig!

De euforie van je allereerste samenwerking is geweldig. Het voelde toch als een kleine eer en bovendien is het gewoon tof om nieuwe producten te mogen testen, zeker als ze nog niet (of net) in de winkel liggen. En je kan het natuurlijk zo gek niet bedenken: van crèmes tot een dagje pretpark en van poppen tot een nieuwe stofzuiger, de bedrijven die willen samenwerken zijn heel uiteenlopend.

Toch doe ik inmiddels bewust heel weinig samenwerkingen met bedrijven voor mijn mamablog Lotus Writings. Waarom?

9 redenen om minder samenwerkingen te doen

Nieuw speelgoed betaalt de huur of hypotheek niet

Even eerlijk, je bent geen filantropische instelling. En hoe leuk nieuwe producten ook zijn, je koopt er letterlijk niets voor. Bovendien moet je het ook zo zien: op je website heb je een beperkte ruimte voor samenwerkingen. Dat moet wel, anders overvoer je je lezers met commerciële artikelen en die vinden ze vaak een stuk minder leuk om te lezen.

Stel dat je wekelijks drie persoonlijke artikelen online zet en twee met commerciële insteek (review of sponsored content). Wanneer je vier producten moet reviewen, heb je dus twee weken lang geen ruimte voor een blogpost waarvoor je gewoon betaald krijgt. Je snijdt jezelf in de vingers. De oplossing? Selectiever zijn.

De kinderen moeten ook leren dat het leven geen groot, gratis feestje is

Wanneer je regelmatig speelgoed toegestuurd krijgt, leren je kinderen dat ze altijd alles maar krijgen. Leeftijdsgenootjes ontvangen van Sinterklaas of de Kerstman misschien een nieuwe pop en bijbehorende buggy, terwijl jij de nieuwste Babyborn, een peperdure L.O.L. koffer en die ene interactieve dinosauruspop. Het staat totaal in verhouding. Als je dan ook nog met regelmaat naar premières gaat, lijkt de wereld één groot, gratis feest. En dat druist tegen onze principes in: ze mogen best leren om te sparen of dat je soms moet wachten op iets leuks.

Een goede review maken kost veel tijd

Kostbare tijd die je beter had kunnen steken in een artikel dat je ruim € 300,00 had kunnen opleveren. Althans, niet altijd natuurlijk, maar een goede review schrijven kost nu eenmaal echt veel tijd. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat je voor jezelf beslist of het product (of de dienst) je tijd waard is.

Je samenwerkingen moeten aansluiten op je lezerspubliek

Echt, niks ten nadele van bloggers die elke onbetaalde samenwerking aangrijpen (heb ik ook een periode gedaan). Maar niet alles sluit aan op je lezerspubliek. En dat is zonde. Niet alleen voor je cijfers, aangezien die blogposts nauwelijks gelezen worden, maar ook niet voor de opdrachtgever. Selectief kiezen wat wel en niet bij je past, zal je helpen verder te komen en een betere band op te bouwen met je lezers.

Het is belangrijk dat je achter je eigen content staat

Dat is sowieso het geval natuurlijk, maar helemaal in het geval van samenwerkingen. Kijk voor jezelf waar de grens ligt. In mijn geval is dat bij betaalde blogposts voor seksshops of online casino’s. Daar ga ik onder geen enkele voorwaarde mee in zee.

Te veel samenwerkingen leveren stress op

In 2018, vanaf begin november, stapelden de onbetaalde samenwerkingen zich in rap tempo op. Bergen speelgoed (waarvan we oprecht niet meer wisten wanneer we wat nog konden geven) die allemaal gereviewd moesten worden, drie theatershows, een keer naar het pretpark en een filmpremière… En iedereen wilde zijn review het liefst gister online hebben.

Ik kon de hele kerstvakantie niet anders meer doen dan uitgeblust op de bank liggen. Het leverde zoveel stress op, dat ik zelfs overwoog te stoppen met bloggen. En het speelgoed, waarvan ik dacht dat de kinderen het geweldig zouden vinden, ligt grotendeels ongebruikt in een bak. Ze bouwen liever een toren met LEGO die al dertig jaar oud is.

Kleine producten, grote eisen

Iets dat ik persoonlijk vaak een beetje irritant vind, is dat je soms voor een crème van nog geen tientje uren aan de slag kunt. De opdrachtgever wil mooie foto’s, een laaiend enthousiaste blogpost die volledig draait om product X en bovendien dat je uitgebreid test welk effect het op je huid heeft. Ik kan en wil daar gewoon niet veel meer mee. Dan koop ik hem liever zelf – als de nood echt aan de man is.

Je weet na verloop van tijd beter wat je waard bent

Als beginnend blogger is het volgens mij prima om op onderzoek uit te gaan. Je moet natuurlijk ook leren hoe je een goede review schrijft en oefening baart wat dat betreft kunst. Ook is het leuk om je kinderen een extraatje te kunnen geven of misschien je broer/zus eens in de watten te leggen.

Maar je zal vanzelf merken dat je na verloop van tijd tegen een bepaalde grens oploopt. Je ziet beter wat je wel leuk vindt om te doen en wat je energie geeft. Het voordeel van langer bloggen, is dat je steeds meer vrijheid krijgt om bewuste samenwerkingen aan te gaan. Puur omdat je beter weet wat je waard bent.

Bewust omgaan met nieuwe samenwerkingen geeft rust

Het afgelopen jaar koos ik bewust om betaalde samenwerkingen voorrang te geven en daarbij alleen te gaan voor partijen waar ik achter sta. Dat levert veel meer plezier op. Wanneer ik zo’n product test, heb ik namelijk ook echt zin om er iets positiefs over te schrijven. En die zin in schrijven? Die is dubbel zo hard terug!

Kies jij bewust uit welke samenwerkingen je aangaat? Of vind je het juist leuk om heel veel reviews te doen? Laat het me weten in een reactie onder deze blog!

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

2 thoughts on “9 redenen om minder samenwerkingen te doen

  1. Ik ga hier dus 100% mee akkoord! Ik wil al die gratis spullen zelfs niet. Ik ben al jaren bezig met ontspullen en al die gratis producten en speelgoed zouden snel op mijn zenuwen werken. Natuurlijk zijn er altijd dingen die ik echt wel leuk vind en de moeite waard vind om te testen. Maar als ik zie hoe sommige kinderen wekelijks verwend worden met allerlei brol… Echt, ik krijg er de kriebels van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *