Welke social media zijn nuttig voor je blog?

Welke social media zijn nuttig voor bloggers

Als blogger ontkom je bijna niet aan het gebruik van social media. Maar welke soorten zijn er? En wat kunnen ze doen voor jou als blogger? In dit artikel leg ik je uit welke verschillende social media er zijn en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken.

Welke social media zijn er?

In dit artikel ga ik in op de 6 grootste social media platformen in Nederland. Uiteraard zijn er nog veel meer kanalen waar je gebruik van zou kunnen maken, voor een uitgebreid overzicht klik je hier.

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Instagram
  • Twitter

Hoe kies je de juiste social media voor je blog?

Laat voorop staan dat ik niemand wil (en kan) vertellen wat hij echt moet doen, maar het verschilt nogal wat je blogdoel is. Wil je mensen vermaken? Informeren? Zelf misschien uitgroeien tot een bekendheid binnen je vakgebied?

De voor- en nadelen van verschillende social media voor bloggers

Hieronder bespreek ik de vijf belangrijkste en meest gebruikte social media onder bloggers. Ieder medium heeft voor- en nadelen. Niet alleen door de manier waarop je het gebruikt, maar in een aantal gevallen ook door de gebruikers. Afhankelijk van wat je doel is, kan je kiezen voor een medium dat op je wensen aansluit. Schiet je mooie plaatjes, dan zijn Instagram en Pinterest heel handig, wil je viral gaan dan kan je inzetten op Twitter, Facebook en Pinterest en LinkedIn is ideaal voor de zakelijke markt (en klanten).

Facebook

Hoewel dit medium in populariteit afneemt (ten koste van Instagram) is het nog steeds één van de meest gebruikte social media. Gebruikers delen via Facebook hun status (‘Vandaag heerlijk in het zonnetje gelegen, #genieten’), foto’s en artikelen die ze interessant vonden.

Handig voor je blog?

Absoluut. Als beginner is het wellicht wat lastig om volgers te bereiken, maar zodra je artikel aanslaat en mensen reageren of het zelfs delen, zie je vanzelf de betrokkenheid groeien. Op deze manier zou je viral kunnen gaan.

Viral via Facebook?

In mijn geval deelde een klant mijn review van Tastea Skintight thee via zijn Facebookpagina en hun volgers (vaak tussenpersonen die de thee verkochten) op hun beurt ook massaal. Dat leidde tot ruim 70.000 views in een halfjaar tijd. Overigens was dit wel een leuke meevaller, maar niet mijn doelgroep. Wat er gebeurt als je wél je doelgroep bereikt, bewijs Lisette die met haar parodie ‘Lieve Syl’ in korte tijd duizenden volgers kreeg.

Nadeel van Facebook

Persoonlijk vind ik Facebook een wat negatief medium. Gebruikers hebben regelmatig het gevoel dat ze hun ongenuanceerde mening online mogen zetten en dat gaat soms ver. Zo kreeg ik ook eens een gepeperd privébericht van iemand die me uitmaakte voor van alles en nog wat, omdat ik zogenaamd de winnaar van mijn winactie geen prijs zou hebben toegestuurd.

Het kan natuurlijk nog vele malen erger. Van mensen die menen dat je eierstokken afgebonden hadden moeten worden, omdat je opvoedt op een manier die niet in hun pedagogische straatje past, tot uiteenlopende verwensingen. Je moet dus wel een beetje tegen kritiek kunnen (of afstand kunnen nemen), zeker wanneer je bericht viral gaat.

LinkedIn

Het meest zakelijke medium dat in dit rijtje staat is LinkedIn. Persoonlijk zou ik zeggen dat LinkedIn minder geschikt is voor persoonlijke blogs, tenzij je in direct contact staat met je doelgroep. Maar blog je juist zakelijk, dan is dit het perfecte medium om te gebruiken.

Nadeel van LinkedIn

Volgens mij moet je er vooral feeling mee hebben. Zelf deel ik automatisch mijn blogs via LinkedIn, maar ik kijk hoogstens één keer per maand of iemand nog een reactie heeft achtergelaten. Ben je zelf actiever dan zal je aanzienlijk meer uit dit medium kunnen halen. Of het echt een nadeel is, weet ik niet, maar LinkedIn is echt een zakelijke aangelegenheid. Schrijf je over jullie nieuwe huisdier of zindelijkheidstraining, dan is het minder geschikt.

Pinterest

Als je eenmaal het trucje doorhebt, is Pinterest je nieuwe beste vriend. Hoelang je website bestaat is irrelevant en dat is goed nieuws. Pinterest fungeert als een zoekmachine. Zodra je het trucje doorhebt, kan je bereik flink stijgen.

Viral via Pinterest?

Door het toegankelijke karakter van dit sociale medium is het ook makkelijker om viral te gaan. Of misschien kan je beter spreken van evergreen content: artikelen die goed lopen en je kunnen voorzien van een constante stroom aan bezoekers.

Nadeel van Pinterest

Eigenlijk zie ik maar één echt nadeel: zodra je eenmaal begint met pinnen, kan je makkelijk een uur van je tijd besteden (verspillen) aan de mooiste turkooisen vaasjes of schitterende landschappen die je kan toevoegen aan je bucket list.

Instagram

Instagram is bij uitstek geschikt wanneer je een liefde hebt voor bloggen én fotografie. Zien en gezien worden in optima forma. Of het geschikt is voor je blog? Dat ligt aan je doel, hoeveelheid volgers én hoeveel tijd je erin wil steken.

Wat dit medium trouwens onderscheidt van de andere vijf is het persoonlijke karakter van Instagram. Je volgers (lezers) kunnen je echt een beetje leren kennen. Wie zit er achter de schermen? Hoe ziet jullie dagelijks leven eruit? Daarbij is het wel handig om vooraf te bedenken wat je graag deelt: alleen foto’s van jezelf of ook van je gezinsleden?

Nadeel van Instagram

Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt, krijg je van Instagram de mogelijkheid om je volgers te laten swipen. Dat betekent dus dat je hen automatisch kunt laten doorklikken naar je blog. Ideaal! Onder die 10.000 moet je er keihard aan trekken: foto’s delen in je Stories, een relevante link maken tussen de foto in je feed en de directe link naar je blogpagina etc. Het kost dus veel meer werk en levert in verhouding veel minder op dan Facebook, Twitter of Pinterest.

Twitter

Wat mij betreft is Twitter niets anders dan het verbale afvoerputje van Nederland. Lisette denkt daar iets genuanceerder over, zoals je kan lezen in haar artikel (verschijnt binnenkort online).

Viral via Twitter?

Door de juiste hashtags te gebruiken, kan je via Twitter redelijk makkelijk viral gaan. Het helpt dan natuurlijk wel wanneer je iets tweet dat met de actualiteit te maken heeft, zoals een televisieprogramma. Ik schrijf bijvoorbeeld ieder jaar terugblikken op de afleveringen van Wie is de mol. Met een goede call-to-action en #moltalk en #widm krijg je toch al snel ruim duizend lezers. De overweging waard dus.

Het nadeel van Twitter

Ik noemde Twitter hierboven al het verbale afvoerputje. Dat heeft er alles mee te maken dat gebruikers keihard kunnen zijn. Een simpele opmerking kan leiden tot (doods)bedreigingen en een soort hetze. Niet heel anders dan hoe ze vroeger met brandende toortsen en rieken voor je deur stonden dus, maar dan online. Kortom, je moet sterk in je schoenen staat wanneer je een gedurfde uitspraak doet op Twitter en je niet te veel aantrekken van wat mensen zeggen. Anders kun je dit medium misschien beter laten liggen.

En YouTube dan?

In bovenstaande lijst heb ik bewust YouTube niet genoemd. Dit medium wordt weliswaar door enkele bloggers gebruikt, maar daar heb ik een aantal kanttekeningen bij:

  • Dat je goed kunt schrijven, betekent niet automatisch dat je ook geschikt bent voor op beeld. Dat klinkt onaardig – je zou bijna denken dat ik ook prima op Twitter pas 😉 – maar is wel de waarheid.
  • Video’s editen is een vak apart, net zoals bloggen dat is. Je kunt YouTube absoluut gebruiken als een (succesvol) verlengstuk van je blog, maar vaak zie je toch dat mensen uiteindelijk de keus maken tussen bloggen of vloggen.
  • YouTube is een kanaal dat zich richt op zijn gebruikers. Het doel van de site is dat je doorklikt naar een andere video, niet per se naar een andere site. Daarom het medium in zekere zin vergelijkbaar met Instagram waar je volgers ook vooral zitten voor het plaatje en veel minder voor je blogs.

Welke social media gebruik jij voor je blog? En welke (bewust) niet?

Volg je Bloggen baart kunst al op Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *