Stoppen met fotograferen in de auto-stand maakt creatief

Automatische stand

Zoals zoveel fotografen ben ik ooit begonnen met het maken van mijn foto’s in de automatische stand, meestal aan de groene knop op je camera te herkennen en terecht: de camera maakt alle moeilijke technische keuzes en ik hoef me alleen druk te maken om wat ik vast leg.

Op een gegeven moment ben ik hiervan af gestapt en in dit blog lees je waarom en hoe het me zoveel creatievere foto’s heeft leren maken. Ik zal je uitleggen waarom ook jij hier mee moet stoppen.

Die auto-stand van je camera kan vaak heel handig zijn, je hoeft dan zelf niet over allerlei instellingen na te denken en alleen over de foto die je vastlegt. De keerzijde is echter dat het ook enorm in je nadeel kan werken; de camera blijft een “dom” apparaat wat niet kan raden wat je probeert te bereiken met je foto. Een goed voorbeeld hiervan is als je fotografeert met tegenlicht, dan zorgt je camera ervoor dat de hele foto donkerder wordt. Of als je zoals ik houd van Urbexen (Urban Exploring), dan heb je standaard te maken met slechte licht condities. Vaak loop je in verlaten panden welke al jaren leeg staan, er is dus ook al jaren geen stroom en het enige daglicht wat er binnen valt zijn de gaten in het dak of de ramen die soms ook nog dichtgetimmerd zijn. De auto-stand gooit dan standaard je ISO-waarde omhoog waardoor je heel veel ruis op je foto krijgt, dit is nu net iets wat je probeert te voorkomen.

Dure cursussen zijn niet nodig

Trust me, dure fotografie cursussen zijn wat mij betreft echt niet nodig. Ik heb alle instellingen en hun betekenissen gewoon simpel via YouTube mijzelf eigen gemaakt. Het enige wat je nodig hebt is de wil om het te leren en een creatief oog om net op een ander plek te gaan staan dan de rest. Loop een extra verkenningsrondje rond je onderwerp en maak dezelfde foto eens vanuit een andere hoek. Zo stond ik een keer in Vietnam bij een tempel, waar allerlei stenen “guards” de tempel bewaakte. Iedereen naam foto’s van het stenen leger en ik dacht dit wil ik niet. Ik ben gaan rond lopen en heb beeld voor beeld bekeken. Ineens zag ik een beeld met zijn handen in elkaar gevouwen staan, dit creëerde een soort kommetje van zijn handen waar je doorheen kon kijken. Ik ging op de grond liggen, en iedereen begon beetje te gniffelen “kijk die gekke Hollander nou, op de natte grond gaan liggen voor een fotootje”. Tot ze het resultaat zagen, toen stonden de chinezen in de rij om dezelfde foto te maken.

Welke stand begin ik?

Je hoeft echt niet alle standen en instellingen gelijk uit je hoofd te kennen. Zelfs ik moet af en toe nog eens terug kijken. Je kunt met kleine stapjes beginnen met handmatig fotograferen. Met de A- en S-stand kies je één van de drie waarden die je zelf kunt instellen en de andere twee worden automatisch door je camera bepaald. Met de A-stand stel je zelf het diafragma in; met de S-stand stel je zelf de sluitertijd in. 

Ik raad de A-stand aan om als eerste mee te oefenen. In deze stand kun je het diafragma van de camera zelf aanpassen, waarbij de camera een bijpassende sluitertijd en ISO-waarde kiest. Doordat het diafragma ook de hoeveelheid scherptediepte in de foto bepaalt, zal je hier meteen verschil zien in je foto’s. Kijk bijvoorbeeld eens hoe open je het diafragma kunt zetten (bij een kitlens bijvoorbeeld F3,5). Kijk hoe dit verschilt in de foto met een compleet dicht diafragma (bijvoorbeeld F22). Dit geeft enorme verschillen in licht en scherptediepte. 

In de S-stand ben jij de baas over de sluitertijd. Ook dit heeft een creatief effect op de foto: je kunt er een beweging mee bevriezen of juist heel scherp weergeven. Hoe langer de sluitertijd, hoe mee bewegingsonscherpte in de foto en hoe meer licht. Hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht en hoe scherper de beweging.

Word eigen baas over je camera en foto’s

Uiteindelijk als je alles onder de knie hebt kun je echt overstappen naar de M-stand. Vooral bij slechte lichtcondities gaat dit je enorm helpen, ook kun je deze stand juist gebruiken om net een andere foto dan de rest te maken. Gebruik bijvoorbeeld eens een ND-filter voor het vlak maken van water of beweging in een wolkendek te krijgen. Ook wanneer je binnen fotografeert (niet alleen Urbex) kan het makkelijk zijn om zelf baas over je camera te worden. Het wat rauwere, net even anders dan ander is wat mij goed bevalt bij het maken van foto’s. Door het aanpassen van instellingen kun je soms net een foto wel maken die op de a-stand een veel te lange sluitertijd gebruikt waardoor of de camera of het onderwerp bewogen is en dus je foto mislukt.

Hoe vaker je in de M-stand fotografeert hoe meer je ook merkt dat je een statief nodig hebt. Dit zijn vaak de foto’s die je niet zomaar meer even uit de losse pols kan schieten. Als ik een fotoshoot heb pas ik per plek locatie zelf de instellingen aan, zelfs per hoek van waar ik de foto maak. Zo probeer ik de mooiste foto voor mijn klanten te maken. Dus de belangrijkste stand… dat is de stand die het best jou weergeeft en die je het meest aan het hart gaat. Maak dus nooit foto’s omdat iemand het van je vraagt, maar doe iets wat voor jou belangrijk is. Mensen die net iets anders willen die komen echt wel, zo en alleen zo onderscheid je je van de rest.

Wanneer het dan lukt om net dat ene shot perfect te maken ben je zo blij dat je ooit gestopt ben met die veilige auto-stand. Kies voor creativiteit en ga eens de mogelijkheden van je camera ontdekken.

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Gastblogger voor Bloggen Baart Kunst

Omdat je je als schoenmaker beter bij je leest kunt houden, laat ik op Bloggen Baart Kunst ook gastbloggers aan het woord over hun expertise.

2 thoughts on “Stoppen met fotograferen in de auto-stand maakt creatief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *