Visitekaartje zelf ontwerpen: dit mag niet ontbreken

wat moet er op een visitekaartje staan (2)

Hoe maak je het beste visitekaartje?

Allereerst is het belangrijk om op te vallen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ze lijken al snel op elkaar. Waar zou je aan kunnen denken?

Gebruik je pasfoto.

Het gezicht achter het bedrijf maakt je visitekaartje persoonlijker en opvallender. Bovendien herkennen mensen je dan sneller van het leuke gesprek dat je had tijdens die ene netwerkborrel of zullen ze je in de toekomst herkennen.

Originele vorm

Kies een andere vorm dan de standaard rechthoek, al moet je ook wel rekening houden met de ontvanger en is het handig wanneer je kaartje goed bewaard kan blijven. Maak het dus ook weer niet te gek.

Andere schrijfrichting

Iets dat je ook laat opvallen tussen alle anderen: kies voor een verticaal visitekaartje.

Wees specifiek over je beroep

In mijn geval staat er bijvoorbeeld blogger/freelancer. Zo weten potentiële klanten dat ik ze kan helpen aan een goede tekst in correct Nederland, zowel voor hun website of tijdschrift. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Ook leuk: kies een grappige benadering van je werk. Let er alleen op dat het een universeel grapje is en dat je klant je nog steeds serieus neemt.

Kies voor kwaliteit

Kwaliteit van papier en de soort maken absoluut uit. Heeft je kaartje bijvoorbeeld een glanzend papier en/of stevige kwaliteit, dan zal hij ongetwijfeld langer bewaard worden dan een kaartje dat snel kapot gaat. Investeer liever een paar euro meer voor een duurzaam resultaat.

Wie ben je? Leg het uit in je visitekaartje!

Probeer met je visitekaartjes duidelijk te maken wie je bent. Een opvallend logo bijvoorbeeld of een pictogram waaruit blijkt wat je bedrijf doet. Het moet een verlengstuk zijn van je bedrijf.

Geef een klein cadeautje bij je visitekaart

Zo kreeg ik een visitekaartje van de eigenaresse van Bloei! met daarbij een Playmobil poppetje. Elke keer dat ik dat poppetje weer voorbij zie komen, denk ik weer aan de eigenaresse van het bedrijf (en om flauwe grappen voor te zijn: dat had niets te maken met haar uiterlijk).

Hoe duur zijn visitekaartje?

Zoals bij vrijwel alles geldt: je kan het zo duur maken als je zelf wil. Laat je hem bijvoorbeeld ontwerpen of doe je dat zelf? Via Canva.com kun je je creativiteit de vrije loop laten gaan, om maar iets te noemen. Als je een beetje handig bent is dit een betaalbaar alternatief. Daarnaast kan je kiezen tussen een drukker of ze zelf online laten afdrukken.

Zelf kies ik trouwens voor Drukwerkdeal (#nospon, gewoon erg tevreden). Het nadeel is alleen dat je niet, zoals bij een echte drukker, de papiersoorten kan voelen en zien voor je een bestelling plaatst. Laat je dus goed informeren en vraag een offerte op. In het geval van online kaartjes is het zinvol om eerst te kijken hoe duur het verzenden is en of je niet beter een flinke hoeveelheid kan bestellen. Vaak kost dat maar een paar euro meer.

Welke elementen moet een visitekaartje minimaal bevatten?

Laat voorop staan: less is more. Probeer in de kern samen te vatten wie je bent. Willen mensen meer informatie, dan nemen ze wel contact met je op. Kijk bovendien naar de doelgroep: voor wie is je visitekaartje?

Visitekaartjes voor bedrijven (potentiële opdrachtgevers)

  • De naam van je bedrijf en je website.
  • Je naam, adresgegevens en e-mailadres. Ooit kreeg ik de tip om de achterzijde van je kaartje wit te houden, zodat je eventueel nog je telefoonnummer kan opschrijven. Mocht je veel zaken via de telefoon regelen, dan is het toevoegen van je mobiele nummer natuurlijk wel zinvol, maar anders zou ik dit weglaten.
  • E-mailadres
  • Social mediagegevens – je zou ook kunnen kiezen voor een QR-code die direct naar je website of Facebookpagina leidt.

Voor potentiële lezers van je blog

  • De naam van je bedrijf en je website
  • Korte omschrijving van wat ze daar kunnen vinden. Probeer ook een ondertitel te bedenken die kort en krachtig weergeeft waar jij voor staat en wat jou onderscheidt van de anderen.
  • Social media! In deze tijden is het heel belangrijk dat mensen ook weten waar je online te vinden bent.

Vergeet de achterkant van je visitekaartje niet!

Bedruk je de achterkant van je visitekaartje wel of niet? Beide opties hebben hun eigen voordelen.

Laat je de achterkant van je visitekaartje leeg, dan zou je daar eventueel een persoonlijke boodschap kunnen achterlaten of, als gezegd, een telefoonnummer.

Mocht je er wel voor kiezen deze te bedrukken, dan kan je denken aan een uitgebreidere omschrijving van wat je doet. Probeer op te vallen en laat mensen in een kernboodschap ontdekken waarom ze écht naar jouw website moeten komen of gebruik moeten maken van je bedrijf. Hou je verhaal helder en gebruik humor of zet mensen aan het denken.

Een alternatief is trouwens een quote over het ouderschap (als je blogt over jullie gezin) of een andere mooie uitspraak die perfect bij je past.

Alternatieven voor visitekaartjes

Af en toe ontstaat er discussie over de relevantie van papieren visitekaartjes. Is het nog wel nodig met LinkedIn? Persoonlijk denk ik trouwens van wel: je geeft iemand iets persoonlijks mee en dat werkt in bepaalde situaties net even handiger dan slechts een onpersoonlijke aanmelding op LinkedIn. Ongetwijfeld zal er op een gegeven moment een elektronisch alternatief komen, vermoed ik, maar tot die tijd hou ik vast aan mijn visitekaartjes.

Inspiratie voor de leukste visitekaartjes

Op Viva.nl vond ik 22 inspirerende visitekaartjes die origineel zijn én helemaal laten zien waar de ondernemer voor staat. En weliswaar met een klein beetje overlap: op deze website vind je nog meer geweldige kaartjes die je zéker zal onthouden. Verder is Pinterest natuurlijk je grote vriend.

Hoe zien mijn kaartjes eruit?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb absoluut niet aan alle punten voldaan die hierboven staan. Wat ik wel deed?

  • Kort en bondig melden wie ik ben en waar je me kan vinden
  • Kiezen voor een opvallende kleur roze, zodat mensen je makkelijk terugvinden in een witte stapel
  • De voorkant (of achterkant, hoe je wil) is voorzien van de quote: doe waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag in je leven te werken. Op die manier hoop ik in elk geval bij de lezer een bepaalde gedachte op te wekken (waardoor hij me langer onthoudt)
  • Ik heb een foto gebruikt van de kinderen en mijzelf
  • Visitekaartjes laten drukken op stevig, glanzend papier

Heb jij visitekaartjes? En wat is jouw beste tip?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *