Waarom je bezoekcijfers funest zijn voor je teksten

bezoekcijfers funest voor teksten

Bezoekcijfers funest voor je teksten? Nee, ik weet ook dat het niet per se hoeft. Maar vaak zie je dat wanneer de schrijver in kwestie doorkrijgt hoe SEO werkt, de toon van de artikelen verandert. En dat gebeurt niet altijd ten goede. Waarom kennis van je statistieken slecht kan zijn voor je blogs? Lees snel verder!

Bezoekcijfers zijn belangrijk

Als je wat langer meedraait in de blogwereld weet je waarschijnlijk wel hoe belangrijk je bezoekcijfers zijn. Wel als je iets meer wil dan slechts je mening en leven delen op internet, althans. Maar wist je dat een te grote focus op je statistieken funest kunnen zijn voor je teksten? Ik vertel je in dit artikel waarom.

Waarom je je statistieken zou moeten kennen

Misschien overbodig om te zeggen, maar voor de blogger die iets meer uit zijn blog wil halen (financieel of in de vorm van een leuke barterdeal) zijn de statistieken echt belangrijk.

  • Bedrijven willen samenwerken vanaf 2.000-5.000 unieke bezoekers
  • Het is prettig om te zien dat wat je het wereldwijde web in slingert, daadwerkelijk aanslaat bij je lezers
  • Aan de hand van je bezoekcijfers kun je een financiële vergoeding vragen van partij die graag met jou wil samenwerken

Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook irritant. Want betekenen lagere cijfers nu dat je publiek vindt dat je laatste post tegenvalt? Moet je misschien gewoon maar helemaal stoppen met bloggen? Of is het puur toeval?

Focus op bezoekcijfers is funest voor je teksten

Waarom?

Je wil je publiek pleasen

Wanneer je te veel kijkt naar hoe je lezerspubliek reageert op jouw nieuwe blogpost dan leg je je schrijfstijl buiten jezelf neer. Je wacht af wat anderen ervan vinden en op basis daarvan bepaal je de nieuwe koers. Maar zou het niet andersom moeten zijn? Zou jij niet moeten schrijven waar je hart ligt (omdat daaruit de beste teksten ontstaan)?

De natuurlijke charme verdwijnt

Van teksten waaruit jouw stem duidelijk naar voren komt tot gelikte artikelen die niet misstaan in een gemiddeld magazine – mensen volgen jouw blog om jou. Niet elke titel hoeft te bestaan uit een algemeen lijstje met ‘de 9 playdate regels die elke moeder moet kennen’. Je lezers willen weten hoe het met jou gaat, wat jij meemaakt en hoe je omgaat met een tegenslag – om maar iets te noemen.

Je gaat naar anderen kijken en jezelf vergelijken

Als iets funest is voor je eigen, unieke stijl dan is het wel vergelijken met anderen. Sowieso. Jij bent die anderen namelijk helemaal niet. Jij bent jij en je bent goed genoeg. Kijk naar wat jouw blog uniek maakt en waardoor je opvalt tussen alle anderen. En heb je geen idee? Probeer het dan te ontdekken aan de hand van dit lijstje vragen om je USP’s te ontdekken.

Vaak bulken deze teksten van keyword stuffing

En hoewel keyword stuffing nog steeds werkt, is het niet aan te raden. Als er namelijk iets vervelend leest dan is het wel een tekst waarin je je zoekwoord om de vijf woorden herhaalt. Gebruik eventueel synoniemen en lees de tekst na afloop nog eens hardop om te zien of hij net zo lekker loopt als hij uit je vingers vloeide.

Je gaat schrijven omdat het scoort

Je komt weleens blogs tegen die alles lijken te doen om hun cijfers op te krikken en dus scoren met andermans leed. Natuurlijk is het prima wanneer je met jouw blog een platform biedt aan anderen om hun verhaal te doen, maar ook hier geldt in mijn ogen dat je deze niet de boventoon zou moeten laten voeren.

Ben jij je er bewust van voor wie je schrijft? Let je strikt op keyword stuffing of gaat het bij jou ook weleens mis?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Afbeelding, Pixabay

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *