Waarom keyword stuffing prima werkt

waarom keyword stuffing prima werkt

Waar alle experts je vertellen om keyword stuffing niet te gebruiken, wil ik met dit artikel graag vertellen waarom het nog wél werkt. Prima zelfs. Of het echter verstandig is…

Wat is keyword stuffing?

Voor ik je vertel waarom keyword stuffing werkt, eerst een korte uitleg over wat het nu eigenlijk is. Letterlijk vertaalt betekent het: met trefwoorden opvullen. In de praktijk gaat het daarbij om teksten waarin het belangrijkste keyword maar zo vaak mogelijk voorkomt. Het doel? Hoger in de Google zoekresultaten komen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel dat je een artikel wil schrijven over borstvoeding. Gebruik je keyword stuffing, dan leest dat ongeveer als volgt:

Borstvoeding is een natuurlijke manier van voeden, waarbij de moeder haar baby borstvoeding geeft. Hoewel borstvoeding dus eigenlijk puur natuur is, bestaat er veel discussie rondom borstvoeding.

Uit bovenstaande stukje komt duidelijk naar voren wat het hoofdonderwerp is. Het woord borstvoeding wordt vier keer genoemd op een tekst van slechts 27 woorden. Dat is 15%. Zou je de tekst verlengen en deze verhouding blijven gebruiken, dan overvoer je de lezer dus met je zoekwoord.

Waarom keyword stuffing helpt om beter gevonden te worden

Keyword stuffing is een black hat strategy

Laat voorop staan dat keyword stuffing door Google wordt gezien als een zogenaamde black hat strategy – oftewel een strategie om hoger in de zoekresultaten te komen en waar ze als bedrijf absoluut niet achter staan. Maar dat het op de korte termijn niet meer zou werken is een mythe. Hoe dat zit?

Google is een Amerikaans bedrijf. Hun eerste focus ligt voornamelijk op Amerikaanse (of beter gezegd: Engelstalige) websites. Hun laatst doorgevoerde maatregelen om de zoekresultaten zo goed mogelijk te laten aansluiten op de zoektermen, worden daarom eerst doorgevoerd in het Engelstalige gebied. Keyword stuffing bestraffen met een lagere positie in Google is daar één van.

Nederland is echter maar een klein landje. En ondanks dat het soms misschien voelt of de Nederlandse markt verzadigd is door het grote aantal bloggers, stelt dat natuurlijk niks voor bij het aantal Engelstalige sites. Dus ja, keyword stuffing helpt hier vooralsnog om je artikel beter gevonden te laten worden.

Is het gebruik van keyword stuffing verstandig?

Overoptimalisatie maakt teksten onleesbaar

Zelfs als je geen enkel idee had van de term keyword stuffing, zal je naar aanleiding van het voorbeeld over borstvoeding zelf ook kunnen zien waarom het totaal niet werkt. Wanneer je je zoekwoord zo vaak in een kort stukje tekst propt, wordt het onleesbaar.

Slecht voor je bouncerate

Op de korte termijn ziet Google natuurlijk duidelijk waar je tekst over gaat, maar op de lange termijn merkt de zoekmachine op dat bezoekers snel afhaken omdat ze niet vinden wat ze nodig hebben. Dat betekent een nekslag voor je bouncerate (hoelang een bezoeker op je site blijft) en dus een keldering in de zoekmachineresultaten.

Kun je keyword stuffing anno 2019 nog succesvol gebruiken?

Absoluut, maar je hebt er dus helemaal niets aan. Niemand vind het prettig om een tekst te lezen die overgeoptimaliseerd is.

Heb jij weleens een tekst geschreven waarin je (bij nader inzien) gebruik maakte van keyword stuffing? En had het resultaat?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *