wat doen tegen spam in reacties blog

Wat doe je tegen spam in de reacties onder je blog?

Je ziet de laatste tijd steeds vaker ogenschijnlijk relevante reacties verschijnen op oudere blogartikelen, maar als je beter kijkt, blijken ze afkomstig van bedrijven. Waarom is die URL anno 2020 zo relevant? Waarom doen bedrijven dit? En kan dit ook in jouw voordeel werken? Ik vertel je er alles over in dit artikel! Met onderaan een speciale tip voor wie het écht goed wil aanpakken.

Reacties op je blog

Het nut van een goede reactie

Als blogger is het doorgaans fijn wanneer je lezers je laten weten dat je een leuk artikel hebt geschreven, ze zichzelf herkennen of misschien nog vragen hebben. Eveneens prima als er een discussie ontstaat. Goede reacties hebben namelijk nut. Niet alleen voor je blog zelf (interactie is altijd fijn), maar ook op het gebied van SEO:

  • Een bezoeker keert hopelijk nog eens terug naar je site wanneer jij op hem reageert en blijft wellicht hangen
  • De tijd die mensen op een website doorbrengen wordt geregistreerd door Google en telt mee bij de bepaling van hoe en waar jouw site in de zoekresultaten verschijnt
  • Relevante reacties tellen ook mee: hieraan ziet Google niet alleen de conversie, maar ook dat mensen inhoudelijk reageren

Waarom krijg je spam reacties op je blog?

Relevante reacties tellen vanaf dit jaar ook mee voor de gebruiker die ze achterlaat

Google voegde afgelopen jaar (2019) twee nieuwe linkattributen toe aan de no follow links (waaronder reacties met een URL ook vallen):

  • usg (user generated content)
  • sponsored

In de praktijk betekent dit dat reacties vallen onder user generated content, omdat je deze doorgaans niet betaalt. In tegenstelling tot de gesponsorde no follow links krijgen usg linkjes wél een indexering.

Kortom, als jij een relevante reactie mét URL achterlaat onder een bepaalde blogpost, dan heb je daar daadwerkelijk iets aan.

Een voorbeeld?

Even kort door de bocht: wanneer jij als beautyblogger regelmatig reageert bij andere beautybloggers, zal Google je URL registreren als relevant en die een bepaalde waarde toekennen. Handig, mits je natuurlijk niet spamt of alleen maar reageert vanwege dit extraatje.

Schaamteloze zelfpromotie en spam reacties om zoekresultaten te beïnvloeden

Je ziet om die laatste reden steeds vaker dat bedrijven reacties achterlaten onder je blog. Soms is het duidelijk een vorm van spam, met één of twee links in de reactie zelf, maar vaak staat deze alleen in de URL.

Dan krijg je bijvoorbeeld zo’n reactie van (de fictieve!) Els Jansen:

Wat een ontzettend leerzaam artikel over hoe je je administratie bijhoudt. Voor mijn kapsalon houd ik ook een goede boekhouding bij dankzij goede boekhoudtips die ik online vind. Verder is het slim om eens langs te gaan bij een belastingadviseur. Die weet precies waar je op kunt letten.

Vervolgens gebruikt Els Jansen met de kapsalon de URL https://belastingadviseurX.nl

Dit soort spamreacties zijn irritant

Toch? Uiteindelijk wil je graag dat mensen op je site komen en iets aan je informatie of verhaal hebben, niet dat ze alleen maar langskomen om hun eigen website te promoten.

Je hoeft ze echter niet weg te halen!

Waarom je ze niet hoeft weg te halen?

In eerste instantie wilde ik de reacties verwijderen, om maar te laten zien dat je bij mij met dit soort onzin niet hoeft aan te komen. Tot ik besefte dat ik het ook in mijn eigen voordeel kan gebruiken: wel een relevante reactie, geen URL meer.

Wat ik dus doe? Ik verwijder gewoon de URL uit de reactie via ‘snel bewerken’. Hebben zij er niks meer aan en ik wel.

Dus zo gezien kan je ze eigenlijk best dankbaar zijn 😉 En wil je de wereld echt verbeteren? Mail het bedrijf in kwestie dan gewoon dat het geen nut heeft en dat ze beter hun tijd kunnen besteden aan een goede website dan dit soort geleur.

Heb jij ook veel last van dit soort spamreacties? En wat doe jij ermee?

Volg je Bloggen baart kunst al via Instagram?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *