Hoeveel is je blog eigenlijk waard?

wat is je blog waard

Hoeveel ben je waard als blogger? Welke prijs moet je vragen voor dat ene artikel? En is het gek als je eigenlijk een factuur zou willen sturen voor die ene barterdeal? Dit artikel gaat over jezelf op waarde schatten. Maar hoeveel is die waarde? Hoewel daar geen eenduidig antwoord op is, helpt dit artikel je zeker op weg.

Van opdracht tot nieuwe baan

Lotus Writings is inmiddels een jaar lang mijn bedrijf. Een prachtig jaar trouwens, waarin ik echt geweldige dingen heb mogen doen en meemaken. Ik werkte keihard, zoals het een zelfstandig ondernemer betaamt, probeerde werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden en vond het heerlijk om zo met mijn passie bezig te mogen zijn. Maar één ding bleef me bezig houden: want wat ben ik eigenlijk waard? 

Wanneer je voor het eerst benaderd word door een bedrijf, voelt dat toch als een kleine eer. Ze zien jou staan. Ik herinner me nog steeds de euforie van dat allereerste mailtje; zoveel indruk maakte het op me. Maar inmiddels zijn we meerdere jaren verder en beginnen de ‘gratis’ barterdeals me een beetje op te breken. Tijd voor een herevaluatie. Want wat ben je waard als blogger?

Tips om te bepalen hoeveel je content waard is als blogger

Hoelang ben je bezig? 

Beginners

Start je net? Dan vind ik het persoonlijk opmerkelijk als mensen meteen het volle pond eisen. Zelfs als je schrijfervaring hebt voor offline tijdschriften of een krant. Weliswaar heb je dan zeker iets meer te bieden dan andere starters, maar bloggen blijft een vak apart. In het begin is het daarom prima om even te ‘oefenen’ met reviews. En dan is het niet erg om soms dat ene armbandje van twee tientjes of nieuwe kerstverlichting te zien als betaling voor je noeste arbeid.

Weet je wat het ook is? Je moet als beginner iets opbouwen. Je kan misschien wel aantonen dat je jaren in de journalistiek hebt gewerkt, maar je website zelf heeft op dat moment nog weinig waarde. Daarnaast heb je nog geen volgers of eigen blogstijl. Haastige spoed is zelden goed zei mijn oma altijd, en dat gaat zeker ook op voor bloggen. Laat het zich vormen, neem je tijd en zorg dat je straks echt een mooi product kan neerzetten voor opdrachtgevers.

Lees ook Waarom ervaren bloggers zo arrogant zijn

Gevorderden

Blog je al langer dan weet je waarschijnlijk als geen ander dat het aantal opdrachten op een gegeven moment rap stijgt. Op zich geen probleem als je de tijd hebt om al die producten even uitvoerig te testen. Maar heb je dat niet? Bedenk dan voor jezelf wat jouw tijd je waard is. 

Als jij 20 uur per week kwijt bent aan fotograferen, bewerken, testen, eventueel nog eens testen, schrijven etc. dan kan je dus per saldo die 20 uur niet besteden aan betaalde opdrachten. En hoe leuk het speelgoed ook is, dat betaalt nog altijd je hypotheek niet.

Wat kost het je om een bepaalde opdracht te maken?

Los van de ervaring die je hebt als blogger, is het raadzaam om voor jezelf na te gaan hoeveel tijd het kost om die ene opdracht te doen. Heb je die tijd? Kan je het geld missen dat je door die opdracht misloopt?

Voorbeeld uit de praktijk

Bedrijf X benadert je om een nieuwe pop te testen met de kinderen. In ruil daarvoor verwachten ze dat je een leuke review schrijft met persoonlijke foto’s, een paar foto’s deelt op Instagram en zorgt dat de tekst straks goed vindbaar is via Google. Dat kost je in totaal zo’n zes uur – inclusief het testen, fotograferen (en achteraf bewerken).

In de tijd die je hieraan kwijt bent, kan je niet bezig zijn met het verbeteren van oude content (waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt en dus je aantal unieke bezoekers per maand omhoog kan krikken) en het schrijven van nieuwe content voor je lezers.

Dus je kan jezelf dan afvragen:

  • Zijn de opbrengsten van deze blog het voor mij straks waard om nu andere werkzaamheden voor te laten liggen?
  • Vinden mijn volgers dit zo interessant dat ik het voor hen zou kunnen doen?
  • Vind ik dit product leuk voor mijn kinderen en hebben ze niet al iets soortgelijks liggen?

Het is goed om voor jezelf een duidelijk onderscheid te maken in welke opdrachten je wel aanneemt als barterdeal en welke niet.

Wat is de insteek van de opdracht?

Wanneer een bedrijf jou benadert als influencer dan is dat al iets heel anders dan wanneer ze een sterk SEO-artikel van je verwachten. Daarbij hoort dus ook een andere vergoeding. Want haal jij maandelijks 50.000 unieke bezoekers binnen op je site via Google, dan zegt dat niks over de mate waarin je mensen kunt beïnvloeden in hun aankopen. Je waarde is marketing-technisch anders dan wanneer je die 50.000 mensen bereikt via social media. Pas daar ook je vergoeding op aan.

Anders uitgelegd

  • Wordt één artikel maandelijks zo’n 5.000 keer gevonden via Google? Dan kan het heel interessant zijn voor een bedrijf om jou meer te betalen. Lezers via Google zijn namelijk vaak al geïnteresseerd en zoeken een review over het product. Op basis daarvan beslissen ze iets te kopen. Ideaal om te gebruiken in de onderhandelingen voor sponsored content.
  • Iemand die 50.000 (echte) volgers heeft op Instagram bereikt weliswaar niet alle 50.000, maar kan via social media wel interesse wekken. Zeker wanneer de volgers graag op hem of haar willen lijken. Je ziet dat vooral bij jongeren sterk: als hun idool een bepaald kledingmerk draagt, stijgt bij het betreffende bedrijf de omzet.

Wees daarom eerlijk naar bedrijven. Maar durf ook creatief te zijn als ze eigenlijk zoeken naar een influencer: misschien kan je niet in één klap 50.000 mensen onder ogen komen via Instagram, maar wel een sterk SEO-artikel schrijven over het product en zo alsnog van grote waarde zijn. Durf met ze mee te denken. Nee heb je, ja kan je krijgen!

Wat wil het bedrijf van je met die ene barterdeal?

Een ander belangrijk punt dat je voor jezelf moet nagaan, is de insteek van het bedrijf waarmee je samenwerkt. Willen zij hoger in de zoekresultaten verschijnen (en is de barterdeal dus eigenlijk een verkapte vorm van linkbuilding)? Of zetten ze juist in op meer naamsbekendheid? Is het een lokale web-shop of grote onderneming?

Al die zaken mogen meetellen bij jouw bepaling van je tarief. Zo kan ik me voorstellen dat die lokale webshop, waar mensen met een beperking op de arbeidsmarkt een kans krijgen, een grotere gunfactor heeft dan dat bedrijf voor wie je niet meer bent dan een nummertje. Tegelijkertijd is het goed om voor ogen te houden: kan ik mijn huur of hypotheek betalen deze maand?

Wanneer je blog je bedrijf is, moet je dit soort zaken wel helder voor ogen blijven houden. Je bent een onderneming en opdrachtgevers zijn je klanten. Gek genoeg kan alleen al het benoemen al een verschil in denkwijze brengen.  

Durf vast te houden aan je bodemprijs

En dat kan best spannend zijn. Want wat als ze weglopen? Soms zal je het geld wel goed kunnen gebruiken en dan zal je echt niet de eerste zijn die haar principes opzij zet. Maar verder is het belangrijk om aan je eigen waarde vast te houden. Draai het namelijk maar eens om: zou jij bij de bakker durven zeggen ‘joh, ik vind het wel leuk dat ik tien euro moet betalen voor het brood, maar ik heb er maar 2 en meer kan/wil ik niet betalen’? Nee toch?

Bovendien: waar één deur sluit, gaat een ander open. Andere bedrijven willen namelijk wel graag betalen voor wat jij ze te bieden hebt. Zorg dat je gedegen teksten schrijft en goed op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Dan komen de juiste opdrachtgevers vanzelf.

Hoeveel geld mag je vragen voor een opdracht?

Hoewel ik regelmatig allerlei formules zie opduiken, denk ik dat het ook goed is om een beetje te kijken naar wat jij kan bieden en welke vergoeding daarvoor redelijk klinkt. Durf ook te onderhandelen. Als zij € 200,00 bieden dan bestaat er een aannemelijke kans dat hun maximale budget hoger ligt. Of niet, maar daar kom je maar op één manier achter 😉

Bovendien hangt je waarde als gezegd van veel verschillende factoren af. Niet alleen het maandelijkse unieke aantal bezoekers, maar ook de kwaliteit van je content, volgers en de invloed die je eventueel hebt. Maak een afweging en ga zeker niet te laag zitten. Het omgekeerde geldt trouwens ook: overschat jezelf niet. Ga voor de gulden middenweg, dan zit je altijd goed. 

Wat vind jij lastig bij het bepalen van een mooie prijs? Schat jij jezelf ook vaak te laag in? En welke criteria hanteer jij?

Volg je Bloggen baart kunst al op Facebook en Instagram?

Uitgelichte afbeelding – Elleymae©

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *