Winactie op je blog? Zo hou je het een leuk!

winactie op blog zo hou je het leuk

Vind jij het ook leuk om winacties te organiseren via je blog? Of twijfel je? In dit artikel vertel ik wat een winactie je kan opleveren én geef ik tips om het zo leuk en gezellig mogelijk te houden. Ook kan je onderaan lezen wat te doen wanneer je winnaar niet/vervelend reageert.

Waarom zou je een winactie organiseren?

Sommige mensen moeten er niet aan denken: die eten nog liever hun eigen schoenzool op. Persoonlijk organiseer ik wel met enige regelmaat een winactie. Waarom?

Ik vind het fijn als ik anderen mag blij maken

Klinkt heel altruïstisch, maar valt in feite wel mee denk ik. Het geeft mij namelijk ook een fijn gevoel als ik iemand blij mag maken. Dat is ook een reden waarom we jaarlijks de Christmas Spirit Giveaway organiseren met een aantal bloggers. Je geeft een ander iets dat hij of zij écht kan gebruiken. Dat geldt ook voor winacties. Het bedrijf krijgt iets meer (of heel veel) publiciteit en jij mag voor Sinterklaas spelen.

Het levert je meer volgers op

Een tweede bijkomstigheid is deze. Zeker wanneer je in je voorwaarden stelt dat ze je moeten komen volgen. Het ene speelgoed helpt je daar trouwens beter bij dan het andere. Soms lijkt niemand je weggever te willen hebben, een andere keer loopt het storm en moet je meer dan 200 namen intikken.

Hoe hou je de winacties leuk?

Vertel duidelijk aan welke voorwaarden de deelnemers moeten doen

En hou het simpel. Vrijwel niemand heeft zin om eerst veertig verschillende instanties te moeten volgen op diverse social media. Bovendien, als je graag wil dat ze je vaker komen lezen, kan het geen kwaad ze alvast te laten zien hoe leuk en gezellig het bij jou is.

Kort en bondig dus:

  1. Vertel welk karakter uit deze film/van dit verzamelspeelgoed jullie favoriet is
  2. Volg mijn kanaal en eventueel die van de opdrachtgever op Instagram of Facebook
  3. (Optioneel) Tag een vriendin die ook zo dol is op..

Als je die laatste optioneel laat, kan het zomaar zijn dat je alsnog nieuwe volgers cadeau krijgt. Of niet, maar dan is het ook oké.

Stel duidelijke spelregels op

Zo kun je in geval van discussie altijd ergens naar verwijzen. Dus laat in Algemene Voorwaarden duidelijk weten wat mensen wel of niet van je kunnen verwachten. Zet deze onder elke winactie die je online zet.

Punten die je kunt opnemen:

  • Je bent de winnaar geen vergoeding of alternatief verschuldigd, maar je zal helpen zoeken naar een oplossing
  • Je bent niet verantwoordelijk als er iets misgaat bij de post
  • Laat weten wie wanneer is uitgesloten van deelname (kinderen tot 18 jaar; mensen die komen volgen en ontvolgen; mensen die proberen te frauderen via hetzelfde IP-adres, maar meerdere e-mailadressen)

Hou de winnaar geheim

Dit is trouwens geen must, maar met oog op de AVG heb je wel een argument om jezelf te verantwoorden naar volgers toe. Weet je wat het namelijk is? Er zijn daadwerkelijk mensen die winacties volgen en precies bijhouden in een schema wie ‘te vaak’ zouden winnen. Hier komen ze vervolgens verbolgen verhaal over halen bij jou.

Los van het feit dat je iets weggeeft en dat mensen daar geen commentaar op zouden moeten hebben, kost het ook nodeloze energie. Op internet durven mensen ineens een grote mond open te trekken en dat is gewoon niet leuk. Bovendien onnodig. Dus smoor eventuele discussies meteen in de kiem en zorg ervoor dat iedereen weet waar hij aan toe is.

Onderaan je winactie kun je hierover vermelden:

De winnaar krijgt na afloop van deze actie persoonlijk bericht. Over de uitslag valt niet te corresponderen.

Zorg ervoor dat je niet altijd dezelfde mensen laat winnen

Hoe je volgers dat te weten kunnen komen? Als de winnaar telkens een bedankje post op Facebook of Instagram, valt het wel op. En het is niet erg als iemand vaker wint, maar zorg wel voor een eerlijke verdeling.

Wat als je winactie niet leuk afloopt?

Soms reageert de winnaar niet of vervelend. Dan willen ze niet meewerken aan de door jou gestelde eisen (een open profiel waaruit blijkt dat ze daadwerkelijk bestaan in plaats van een derde Facebookprofiel omdat je zo graag kans maakt om te winnen). En een andere keer komt iemand anders verhaal halen, omdat jij je prijzen niet zou opsturen. Wat doe je dan?

  • Blijf vriendelijk, ook als de ander zich onbeschoft gedraagt. Blaas liever offline stoom af en blokkeer hem of haar. Uiteindelijk is je blog ook je visitekaartje.
  • Zoek naar een oplossing. Is het product kwijt geraakt via de post, neem dan actief contact op met het bedrijf en laat je winnaar de stand van zaken weten. Heb je een foutje gemaakt, geef dat dan ook eerlijk toe.
  • Reageert iemand niet? Stuur dan eventueel een laatste berichtje met de opmerking dat de prijs naar iemand anders gaat als je geen antwoord krijgt binnen 24 uur.
  • Wil iemand niet meewerken aan je voorwaarden? Dan houdt het helaas op. Hoe vervelend ook voor de ander; jouw website dus jouw regels. Daar gingen ze mee akkoord toen ze hun naam achterlieten onder de blog.

En heb je er geen zin meer in? Stop dan (tijdelijk). Je bent niemand iets verplicht!

Heb jij weleens iets vervelends meegemaakt met een winactie? En hoe heb jij het toen opgelost?

Volg je de Bloggen baart kunst groep al via Facebook en Instagram?

About Merel

Hoi! Ik ben Merel, eigenaresse van LotusWritings.nl en inmiddels expert in hoe het níet moet. Op Bloggen Baart Kunst vind je handige tips en tricks om beter te leren bloggen, van technische SEO tot hoe je kunt verdienen aan je blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *